Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan
Vol 5, No 2 (2018): October

Bahan ajar interaktif untuk meningkatkan pemahaman konsep Matematika pada siswa SMA kelas X

Nurhairunnisah Nurhairunnisah (FKIP Prodi Teknologi Pendidikan Universitas Samawa, Sumbawa Nusa Tenggara Barat)
Sujarwo Sujarwo (Universitas Negeri Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
30 Oct 2018

Abstract

Penelitian pengembangan ini bertujuan: (1) menghasilkan bahan ajar interaktif untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika pada siswa kelas X SMA PIRI 1 Yogyakarta, (2) menghasilkan bahan ajar interaktif yang layak untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika siswa kelas X SMA PIRI 1 Yogyakarta, dan (3) menghasilkan bahan ajar interaktif yang efektif untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika siswa kelas X SMA PIRI 1 Yogyakarta. Penelitian pengembangan ini mengacu pada langkah-langkah desain pengembangan yang dikembangkan oleh Alessi Trollip. Desain pengembangan tersebut dikelompokkan atas tiga prosedur pengembangan, yang meliputi: (a) tahap perencanaan (planning), (b) tahap desain (design), dan (c) tahap pengembangan (development). Penelitian ini (1) menghasilkan bahan ajar interaktif dalam bentuk digital yang dikemas menggunakan Compact Disk (CD) dan dilengkapi buku petunjuk yang dapat digunakan oleh siswa sebagai sumber belajar pendukung pembelajaran matematika, (2) produk yang dihasilkan dinilai sangat layak untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika berdasarkan penilaian ahli materi, ahli media dan subyek uji coba, dan (3) produk yang dihasilkan efektif  meningkatkan pemahaman konsep matematika siswa kelas X SMA PIRI 1 Yogyakarta, terbukti dengan nilai rata-rata pretest sebesar 22,65 meningkat pada posttest sebesar 74,23 dengan nilai gain skor 0,71.Kata kunci: bahan ajar interaktif, pemahaman konsep, siswa SMA kelas X. INTERACTIVE LEARNING MATERIAL TO IMPROVE UNDERSTANDING OF MATHEMATICAL CONCEPTS IN HIGH SCHOOL STUDENTS OF CLASS XAbstractThis developmental research aims to: (1) produce an interactive learning material product for improving understanding of mathematical concepts of grade X students of SMA PIRI 1 Yogyakarta, (2) generate viable interactive learning materials for improving understanding of mathematical concepts of grade X students of SMA PIRI 1 Yogyakarta, and (3) generating interactive effective learning materials for improving understanding of mathematical concepts of grade X students of SMA PIRI 1 Yogyakarta. This research refers to the developmental phases developed by Alessi Trollip. The developmental design was grouped into three development procedures, consisting of: (a) planning, (b) design, and (c) development. The research (1) produces interactive learning materials in digital form which are packed in Compact Disk (CD) and comes with manuals that can be used by students as learning resources supporting mathematics learning, (2) the product is considered highly feasible to improve the understanding of mathematical concepts based on the assessment of material experts, media experts, and subject trials, and (3) the product effectively improves the understanding of mathematical concepts of grade X students of SMA PIRI 1 Yogyakarta, as evidenced by the pretest average value of 22.65 increases in posttest to 74.23 with gain score value of 0.71.Keywords: interactive learning materials, conceptual understanding, high school students of class X 

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jitp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan is a scientific journal which publishes and disseminates the results of researches, deep studies, innovative thinking or work in educational technology. The focus of the journal is innovative works on the development of educational multimedia and e-learning which ...