cover
Contact Name
Hilda Hilaliyah
Contact Email
hilda.unindra@gmail.com
Phone
+6287878741498
Journal Mail Official
jurnal.deiksis@gmail.com
Editorial Address
Ruang Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Indraprasta PGRI Kampus A Gedung 3 lantai 2, Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia.
Location
Kota adm. jakarta selatan,
Dki jakarta
INDONESIA
Deiksis
Deiksis is a journal that aims to be a peer-reviewed platform and an authoritative source of information. We publish scientific works from national and international lecturers, researchers, students, and practitioners to present their new ideas, concepts, and theories in Indonesian language and literature education focused on Language Learning and Indonesian Literature, Class Action Research (CAR) of the teaching of Language and Indonesian Literature, Indonesian Linguistics and Literature, Linguistic and Literary analysis as well as related topics. All articles are peer-reviewed by at least two peer-reviewers. Deiksis is managed to be issued twice in every volume. The scope of Deiksis is Indonesian Language and Literature Learning Model, Assessment and Evaluation of Teaching Indonesian Language and Literature, discourse analysis, pragmatics, anthropolinguistics, language and culture, dialectology, language documentation, cognitive linguistics, language education, translation, language planning, psycholinguistics, sociolinguistics and other scientific fields related to language studies.
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 3, No 03 (2011): Deiksis" : 6 Documents clear
KESANTUNAN BERBAHASA MAMPU MENJAGA HARKAT DAN MARTABAT DIRI SERTA MAMPU MENGHORMATI ORANG LAIN Aswinarko Aswinarko
Deiksis Vol 3, No 03 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (223.205 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i03.433

Abstract

Bahasa adalah alat komunikasi bagi manusia. Berbahasa yang baik dan benar saja belum cukup dalam berkomunikasi, tetapi berbahasa santun adalah merupakan kebutuhan bagi setiap manusia, agar dalam berkomunikasi dapat berjalan sesuai yang diharapkan. Pada hakikatnya setiap manusia ingin dihormati oleh orang lain, maka dengan menggunakan bahasa yang santun mampu menjaga harkat dan martabat dirinya dan sekaligus mampu menghormati orang lain.Kata Kunci : Santun, Bahasa, Hormat
PEMEROLEHAN BAHASA PADA ANAK USIA TIGA TAHUN Hilda Hilaliyah
Deiksis Vol 3, No 03 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (347.873 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i03.434

Abstract

Pemerolehan bahasa atau akuisisi bahasa adalah proses yang berlangsung di dalam otak seorang kanak-kanak ketika dia memperoleh bahasa pertamanya atau bahasa ibunya. Tidak terkecuali anak usia tiga tahun. Masa inilah menjadi salah satu tahapan yang akan dilalui seorang anak sebagai sebuah proses pemerolehan bahasa. Pemerolehan bahasa kanak-kanak dapat dikatakan mempunyai ciri kesinambungan, memiliki rangkaian kesatuan, yang bergerak dari ucapan satu kata sederhana menuju gabungan kata yang lebih rumit (sintaksis). Bergerak ke arah tahap yang melebihi tahap awal ini, anak akan menghadapi tugas-tugas perkembangan yang berkaitan dengan fonologi, morfologi, dan sintaksis.Kata kunci: Pemerolehan bahasa, kanak-kanak, tiga tahun, fonologi, morfologi, sintaksis.
BLOG SEBAGAI BAGIAN DARI MEDIA RELATIONS Peran Blog untuk Menjembatani Tujuan Organisasi Nurhablisyah Nurhablisyah
Deiksis Vol 3, No 03 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (421.339 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i03.435

Abstract

Blog saat ini sudah menjadi bagian dalam organisasi untuk menjembati aspirasi publik terhadap organisasi dan sebaliknya. Blog juga menjadi cara yang digunakan oleh organisasi untuk berhubungan dengan media. Dengan mengakses blog, informasi yang tersedia dapat menjadi referensi media masa sebagai referensi tulisan atau berita. Namun pengelolaan blog organisasi membutuhkan perhatian lebih. Blog sebaiknya dikelola oleh orang yang memahami karakter dan tujuan organisasi. Ini penting mengingat di dalam blog, pengunjung dapat memberi komentar dan bertanya kepada pengelola. Jawaban atas pertanyaan itu merepresentasikan sikap, kebijakan dan respon dari organisasi yang bersangkutan. Blog juga memiliki sifat pembaruan informasi yang kontinyu, menghubungkan para pengunjung dan menjadi alat promosi yang cepat bagi perusahaan. Dengan pengelolaan blog yang serius, diharapkan tujuan organisasi akan terjcapai. Blog tidak hanya membantu komunikasi organisasi pada publik dan media, juga secara internal.Key word: Blog, Media Relations, Organisasi
TEACHING STORY TELLING USING MIND MAPPING IN SPEAKING CLASS ( A Case Study in Intermediate Levels at LKP Nuansa Jaya ( English Course ) Nurhayati Nurhayati
Deiksis Vol 3, No 03 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (331.229 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i03.431

Abstract

The study investigated the use of using mind mapping in storytelling to help learners in conducting speaking skill. This study employed a case study method, and the data were collected by ways of observations, questionnaires, and interviews. The researcher observed and the activities in the classroom, and transcribed the result. It is then recommended that a further study is conducted focusing on wider area on similar contexts, also in different contexts and different levels. Furthermore, conducting teaching and learning process, in different context, varied strategies are suggested to apply in the classroom. However, a further study is recommended in order to find out whether the mind mapping strategy can be used to enhance learners’ English skills in different context and levels.Key words: teaching, speaking, mind mapping
RAGAM HIAS PARANG GERIGI PADA BATIK BETAWI Suwito Casande
Deiksis Vol 3, No 03 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (643.52 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i03.436

Abstract

Maraknya kesadaran masyarakat secara luas terhadap kria batik terlihat dengan meningkatnya konsumsi batik sebagai busana yang digunakan pada berbagai aktivitas. Batik Betawi sebagai salah satu dari keragaman batik Betawi merupakan ciri yang menandakan keberadaan masyarakat Betawi. Nilai dan karakter estetik memberikan ciri yang membedakan batik Betawi dengan batik lainnya, karakter estetis yang memiliki nilai filosofi masyarakat Betawi yang tertuang dalam tanda yang sarat akan makna dan harapan. Pemahaman mengenai karakter batik Betawi secara khusus dapat dipahami oleh masyarakat Betawi itu sendiri dan secara luas bagi masyarakat sehingga batik Betawi dapat bertahan dalam nilai tradisi dan menyongsong kemajuan zaman tampa harus kehilangan ciri dan karakter sebagai masyarakat Betawi.Kata kunci : “Batik Betawi”, Motif Parang Gerigi, Ragam Hias Betawi.
THE EFFECTS OF JIGSAW READING TECHNIQUE UPON THE ACHIEVEMENT OF READING COMPREHENSION Hanna Sundari
Deiksis Vol 3, No 03 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (659.105 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i03.432

Abstract

This is an experimental study that has significances of research as follow: (1) to get an empirical data and analyze the achievement of reading comprehension using jigsaw reading technique, (2) to get an empirical data and analyze the achievement of reading comprehension using conventional technique, (3) to analyze the different effects from teaching using jigsaw reading technique to conventional technique upon the achievement of reading comprehension. Jigsaw reading technique is technique of cooperative learning that assigned the students in groups to put pieces of material together. They first form home-team, and then join expert-team, after that return to home-team to discuss the material given.Keywords: Jigsaw reading technique, achievement of reading comprehension

Page 1 of 1 | Total Record : 6