TY - JOUR TI - PEMANFAATAN SARON SANGA LARAS SLENDRO GAMELAN JAWA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN FISIKA SMA MATERI GELOMBANG BUNYI AU - ADRIANUS KUSUMA SANJAYA IS - Vol. 2 No. 2 (2022) PB - Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia (P4I) JO - SCIENCE : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika dan IPA PY - 2022 SP - 183 EP - 193 UR - https://www.jurnalp4i.com/index.php/science/article/view/1263/1239 AB - The aims of this study are 1) to determine the concept of sound waves that can be taught by using saron sanga laras slendro as a learning medium, 2) to determine the steps needed to teach the concept of sound waves (sound color) by using saron sanga laras slendro as a learning medium, 3) determine the learning model and stages for using saron sanga laras slendro as a learning medium. The research method used is literature study and experiment. Literature studies are used to find sound concepts that can be taught and determine the appropriate learning model to utilize saron sanga laras slendro as a learning medium. Experiments are used to determine the steps needed to teach the concept of sound waves (sound colors). The results are 1) the concept of sound waves that can be taught is to determine the color spectrum of the sound in each wilahan saron sanga laras slendro; 2) The steps to determine the frequency of the basic tone and the frequency of the sound color composition using the Sound Forge 6.0 software are a) recording the sound of each saron sanga wilahan, b) performing a spectrum analysis with the Spectrum Analysis Tools, c) reading the data from the analysis for find the fundamental tone frequency, harmonic frequency, and harmonics that make up the sound color of wilahan saron sanga; 3) The learning model that can be used is guided inquiry with the stages of a) formulating a problem: the teacher asks questions about the color spectrum of saron sanga laras slendro, b) formulating a hypothesis: students predict the color spectrum of the sound of saron sanga from the knowledge they already have, c ) conducted experiments to test the hypothesis: students conducted experiments to find out the color spectrum of the sound of saron sanga with Sound Forge 6.0 software using a guide made by the teacher, d) made conclusions: students analyzed and concluded the color spectrum of the sound of saron sanga based on the experimental results. Based on these results, it can be concluded that saron sanga laras slendro can be used as a medium for high school physics learning for sound waves. ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah 1) mengetahui konsep gelombang bunyi yang dapat diajarkan dengan memanfaatkan saron sanga laras slendro sebagai media pembelajaran, 2) menentukan langkah-langkah yang diperlukan untuk mengajarkan konsep gelombang bunyi (warna bunyi) dengan memanfaatkan saron sanga laras slendro sebagai media pembelajaran, 3) menentukan model pembelajaran dan tahapan untuk menggunakan saron sanga laras slendro sebagai media pembelajaran. Metode penelitian yang digunakan adalah studi pustaka dan eksperimen. Studi pustaka digunakan untuk menemukan konsep bunyi yang dapat diajarkan dan menentukan model pembelajaran yang tepat untuk memanfaatkan saron sanga laras slendro sebagai media pembelajaran. Eksperimen digunakan untuk menentukan langkah-langkah yang diperlukan untuk mengajarkan konsep gelombang bunyi (warna bunyi) tersebut. Hasilnya adalah 1) Konsep gelombang bunyi yang dapat diajarkan adalah menentukan spektrum warna bunyi pada setiap wilahan saron sanga laras slendro; 2) Langkah-langkah untuk menentukan frekuensi nada dasar dan frekuensi penyusun warna bunyi dengan menggunakan perangkat lunak Sound Forge 6.0 adalah a) merekam bunyi setiap wilahan saron sanga, b) melakukan analisis spektrum dengan Tools Spectrum Analysis, c) membaca data hasil analisis tersebut untuk menemukan frekuensi nada dasar, frekuensi harmonik, dan inharmonik penyusun warna bunyi wilahan saron sanga; 3) Model pembelajaran yang dapat digunakan adalah inkuiri terbimbing dengan tahapan a) membuat rumusan masalah: guru memberikan pertanyaan bagaimana spektrum warna bunyi dari saron sanga laras slendro, b) merumuskan hipotesis: siswa memprediksi spektrum warna bunyi saron sanga dari pengetahuan yang sudah dimiliki, c) melakukan eksperimen untuk menguji hipotesis: siswa melakukan eksperimen mengetahui spektrum warna bunyi saron sanga dengan perangkat lunak Sound Forge 6.0  menggunakan panduan yang dibuat oleh guru, d) membuat kesimpulan: siswa menganalisis dan menyimpulkan spektrum warna bunyi saron sanga berdasarkan hasil eksperimen. Berdasarkan hasil tersebut, dapat disimpulkan saron sanga laras slendro dapat dimanfaatkan sebagai media pembelajaran fisika SMA materi gelombang bunyi.