Cognicia
Vol 3, No 1 (2015)

PENGUNGKAPAN DIRI REMAJA TERHADAP ORANG TUA DENGAN KENAKALAN REMAJA

Rahma, Layla Nudia (Unknown)



Article Info

Publish Date
06 Feb 2015

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan pengungkapan diri remaja terhadap orang tua dengan kenakalan remaja. Penelitian ini merupakan penelitian korelasional dengan populasi mahasiswa.Teknik sampling yang digunakan adalah cluster random sampling dan menggunakan 147 mahasiswa psikologi.Metode pengumpulan data menggunakan skala pengungkapan diri dan skala kenakalan remaja.Analisa dalam penelitian ini menggunakan analisa korelasi product moment dari Pearson’s. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini adalah terdapat hubungan negatif yang signifikan (r= -0,563 ; p/sig=0,000) antara pengungkapan diri remaja terhadap orang tua dengan kenakalan remaja. Sumbangan efektif dari pengungkapan diri dengan kenakalan remaja sebesar 31,7 %, sedangkan sumbangan dari faktor lain diluar variabel yang diujikan 68,3 %.  Kata kunci: Pengungkapan diri, kenakalan remaja. This research is purpose to reveal the relationship of self disclosure toward parents with the juvenile delinquency. This research use corelationship. The sampling technic which used for this researchis cluster random sampling and used 147 university students of fourth grade psychology departement as subject. The method of collecting data used self disclosure scale and juvenile delinquency scale. The analysis of this research used correlation analysis product moment of Pearson’s. The result of this research is there is a significant negative relationship between juvenile self disclosure towards parent with the juvenile delinquency. Effective contribution of self-disclosure with juvenile delinquencyby 31.7%, while the contribution of other factors beyond thevariables tested68.3%. Keywords: Self disclosure, juvenile deliquecy. 

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

cognicia

Publisher

Subject

Religion Humanities Neuroscience Social Sciences

Description

The scope and the focus of the journal is conceptual proposal and empirical studies in many aspects of cognitive psychology (motivation, cognition and metacognition) with the application in various field such Industrial and Organizational Psychology, Developmental Psychology, Educational Psychology, ...