Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper)
Vol 4, No 2 (2019): Juli 2019

Pengaruh Media Pembelajaran dan Komunikasi Interpersonal Guru Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kearsipan Di SMKN 1 Bandung

Rachmawati, Febri (Unknown)
Sojanah, Janah (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Jul 2019

Abstract

The problem arising in the study was the lack of student learning interest in Archival subject. The focus of research relied on the factors affecting student learning interest where learning instrument and teacher interpersonal communication were the anticipated factors which have impact on student learning interest. Focusing on that, we would study three variables namely Learning Instrument (X1), Teacher Interpersonal Communication (X2), and Student Learning Interest (Y). The aim of the study was to obtain information regarding the influence of learning instrument and teacher interpersonal communication on student learning interest in SMKN 1 Bandung. Current research employed explanatory survey method, whilst data collection employed questionnaire with likert scale model. Involved respondents were 103 junior students majoring in Office Administration in SMKN 1 Bandung. Analysis technique used single and double regression analysis. Research findings revealed that learning instrument is at the uppermost category, teacher interpersonal communication is at the average category, and student learning interest at the uppermost category. Results showed that learning instrument and teacher interpersonal communication have positive and significant impact on student learning interest in Archival subject in SMKN 1 Bandung. ABSTRAKPermasalahan yang menjadi kajian dalam penelitian ini adalah belum optimalnya minat belajar siswa terhadap Mata Pelajaran Kearsipan. Fokus kajiannya pada faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar siswa dimana media pembelajaran dan komunikasi interpersonal guru merupakan faktor yang diduga memiliki pengaruh terhadap minat belajar siswa. Oleh karena itu, penelitian ini mengkaji tiga variabel yaitu Media Pembelajaran (X1), Komunikasi Interpersonal Guru (X2), dan Minat Belajar Siswa (Y). Tujuan penelitian ini untuk mengetahui apakah ada pengaruh dari media pembelajaran dan komunikasi interpersonal guru terhadap minat belajar siswa di SMKN 1 Bandung. Penelitian ini menggunakan metode survey eksplanatory. Teknik pengumpulan data menggunakan angket dengan model skala likert. Responden sebanyak 103 siswa Kelas X Jurusan Administrasi Perkantoran di SMKN 1 Bandung. Teknik analisis menggunakan analisis regresi sederhana dan analisis regresi ganda. Berdasarkan hasil penelitian, diperoleh informasi bahwa media pembelajaran berada pada kategori tinggi, komunikasi interpersonal guru berada pada kategori sedang, sedangkan minat belajar siswa berada pada kategori tinggi. Dari hasil uji hipotesis menunjukkan bahwa media pembelajaran dan komunikasi interpersonal guru berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat belajar siswa pada Mata Pelajaran Kearsipan di SMKN 1 Bandung.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jpmanper

Publisher

Subject

Social Sciences Other

Description

This journal publishes research results on topics related to the teaching and learning of Office Management Education and other relevant fields of study, especially those carried out in the contexts of Vocational High Schools, higher education institutions, and workplaces. Major topics covered in ...