Jurnal Pendidikan IPA Indonesia
Vol 1, No 1 (2012): April 2012

PENGEMBANGAN ALAT UKUR BERPIKIR KRITIS PADA KONSEP TERMOKIMIA UNTUK SISWA SMA PERINGKAT ATAS DAN MENENGAH

-, Kartimi ( Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia)
-, Liliasari ( Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia)



Article Info

Publish Date
20 Apr 2012

Abstract

Untuk mengetahui tingkat keberhasilan siswa dalam mengembangkan berpikir kritis, diperlukan suatu alat evaluasi yang dapat mengukur kemampuan tersebut. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan ke-terampilan berpikir kritis siswa pada konsep Termokimia antara siswa SMA kategori peringkat atas dan mene-ngah yang ada di wilayah Cirebon, Kuningan, dan Majalengka. Hal ini menunjukkan bahwa perangkat tes yang dikembangkan dapat membedakan kemampuan berpikir kritis di wilayah Cirebon (daerah pantai), kabupaten Kuningan (daerah pegunungan), dan Kabupaten Majalengka (daerah pertanian).To find out the students’ achievement level to develop their critical thinking, it is needed an evaluation instrument to measure their ability. The research result shows that there is a difference of critical thinking skill for Thermo chemistry concept between top ranking and medium ranking of High School in the area of Cirebon, Kuningan, and Majalengka. This result indicates that the test which is applied to the students is able to differentiate the critical thinking ability in the area of Cirebon (coastal area), Kuningan District (mountainous area), and Majalengka District (agricultural area).

Copyrights © 2012






Journal Info

Abbrev

jpii

Publisher

Subject

Education

Description

<p>Jurnal Pendidikan IPA Indonesia&nbsp;published a scientific paper on the results of the study and review of the literature in the sphere of natural science education in primary education, secondary education and higher education. Each manuscript submitted will be reviewed by bebestari partners ...