Jurnal Pendidikan
Vol 2, No 1 (2011)

PEMBELAJARAN YANG DIAWALI DENGAN PEMBERIAN SOAL CERITA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V-A SDN 004 RUMBAI PEKANBARU

Zulkarnain ' (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Oct 2012

Abstract

Penelidikan ini bertujuan mengkaji penggunaan pengajaran dan pembelajaran matematikmelalui soalan berayat berbentuk kontekstual dalam matematik di sekolah rendah. Penyelidikan mengkajiimpak daripada penggunaan pengajaran dan pembelajaran matematik melalui soalan berayat berbentukkontekstual, iaitu: (1) pencapaian matematik pelajar, (2) perbezaan sikap pelajar terhadap matematiksebelum dan setelah pengajaran dan pembelajaran matematik melalui soalan berayat berbentukkontekstual, dan (3) perbezaan motivasi pencapaian pelajar terhadap matematik sebelum dan setelahpengajaran dan pembelajaran matematik melalui soalan berayat berbentuk kontekstual. Kaedah kajianyang digunakan ialah penyelidikan tindakan yang dilakukan sebanyak tiga pusingan. Penyelidikan tindakandilakukan secara kolaboratif antara penyelidik dan seorang guru matematik, serta subjek pelajar sebanyak21 orang pelajar tahun V (umur 10-11 tahun) di sebuah sekolah rendah di Pekanbaru, Riau, Indonesia.Kaedah pengumpulan data dilakukan melalui pemerhatian, ujian pra dan pos pencapaian matematik,dan soal selidik untuk mengukur: motivasi pencapaian dan sikap pelajar terhadap matematik. Hasilpenyelidikan menunjukkan bahawa pembelajaran matematik melalui soalan berayat berbentukkontekstual dapat mewujudkan peningkatan pencapaian matematik pelajar, motivasi pencapaian pelajar,sikap pelajar terhadap matematik.

Copyrights © 2011






Journal Info

Abbrev

JP

Publisher

Subject

Education

Description

JP memuat artikel-artikel hasil penelitian dan/atau kajian analitis-kritis di bidang pendidikan dan pembelajaran dengan tujuan untuk memaparkan, mengeksplorasi, dan mengembangkan penelitian dan/atau pengetahuan tentang berbagai topik dan persoalan pendidikan, agar tersedianya informasi dan wadah ...