KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Vol 6, No 2 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN TEKNIK THINK PAIR SHARE DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPS SISWA KELAS IV SDN 1 SIDOGEDE

susi, susi (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 May 2014

Abstract

Abstract: The use of Model Learning Technique Think Pair Share In Improving Student Learning IPS SDN 1 Sidogede Class IV Academic Year 2013/2014. The purpose of this study is to describe the steps in an effort to increase learning social studies, knowing the increase in learning social studies, and to discover the challenges and solutions in order to enhance social studies learning through cooperative model think pair share technique. The experiment was conducted in three cycles with each cycle consisting of planning, action, observation, and reflection. The subjects were fourth grade students. Sources of data used in this study were students, teachers, and observers. The validity of the data using triangulation techniques and triangulation of data collection techniques. The conclusions of this study are learning social studies in the fourth grade students of SD Negeri 1 Sidogede school year 2013/2014 can be enhanced through cooperative model think pair share technique.      Keywords: think pair share, learning, IPS Abstrak: Penggunaan Model Pembelajaran Teknik Think Pair Share Dalam Peningkatan Pembelajaran IPS Siswa Kelas IV SDN 1 Sidogede Tahun Ajaran 2013/2014. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan langkah-langkah dalam upaya peningkatan pembelajaran IPS, mengetahui peningkatan pembelajaran IPS, dan untuk menemukan kendala dan solusi dalam upaya peningkatan pembelajaran IPS melalui model kooperatif teknik think pair share. Penelitian dilaksanakan dalam tiga siklus dengan tiap siklus terdiri dari perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SD. Sumber data yang digunakan dalam penelitian ini adalah siswa, guru, dan observer. Validitas data menggunakan teknik triangulasi sumber dan triangulasi teknik pengumpulan data. Simpulan penelitian ini adalah pembelajaran IPS pada siswa kelas IV SD Negeri 1 Sidogede tahun pelajaran 2013/2014 dapat ditingkatkan melalui model kooperatif teknik think pair share. Kata kunci: think pair share, pembelajaran, IPS

Copyrights © 2018