KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Vol 5, No 2 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

PENINGKATAN KEAKTIFAN PEMBELAJARAN SAINS MELALUI PENERAPAN RESEARCH BASED LEARNING PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

zubaedah, siti (Unknown)



Article Info

Publish Date
18 Dec 2013

Abstract

Oleh:Siti Zubaedah1, Triyono2, Kartika Chrysti Suryandari3PGSD FKIP Universitas Sebelas Maret. Jl. Slamet Riyadi No. 449, Surakarta 57126e-mail: eidha_arh26@yahoo.co.id  Abstract: The improvement of Natural Science Learning Activity through a Research Based Learning Model for 5th Grade Students of Elementary School.The purposes of this research: 1) to describe the steps using Research-Based Learning Model, 2) to describes the increase learning activity and result  in science Elementary School V grade the students 1 Kalirejo academic year 2013/2014.This research is a colaborationclassroom action research (CAR) using a research design cycle. Subject this research Elementary School students in grade V statate school 1 Selang, amounting to 20 students consisting of 12 male and 8 female. This research was conducted in three (3) cycles. Each cycle consists of four elements: planning, implementation, observation, and reflection. The results show that the application of the Research-Based Learning cording to the scenario canincreasing activity of science  learn in V the student of 1 Kalirejo elementary School in Academic Year 2013/2014. Keywords: research-based learning, learning activity, natural science.  Abstrak: Peningkatan Keaktifan Pembelajaran Sains Melalui Penerapan Research Based Learning  pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar.            Tujuan penelitian ini adalah 1) untuk mendeskripsikan langkah-langkah penerapan model Research Based Learning, 2) mendeskripsikan peningkatan keaktifanpembelajaran dan hasil belajarsains (IPA) pada siswa kelas V SD Negeri 1 Kalirejo  tahun ajaran 2013/2014.Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) kolaborasi dengan menggunakan rancangan penelitian siklus. Subjek penelitian ini siswa kelas V SD Negeri 1 Selang yang berjumlah 20 siswa terdiri dari 12 laki-laki dan 8 perempuan. Penelitian ini dilaksanakan dalam 3 (tiga) siklus. Tiap siklus terdiri atas empat unsur yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Hasilnya menunjukkan adalah penerapan model Research Based Learning yang dilaksanakan sesuai skenario dapat meningkatkan keaktifan pembelajaranIPA pada siswa kelas V SD Negeri 1 Kalirejo tahun ajaran 2013/2014. Kata Kunci: Research Based Learning,Keaktifan Belajar, IPA. 

Copyrights © 2017