Jurnal Pendidikan MIPA
Vol 19, No 2 (2018): Jurnal Pendidikan MIPA

Efektivitas Pre Lecture Quiz untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa

Nur Qomaril Fitri (Program Studi Pendidikan Kimia, Universitas Lampung)
Tasviri Efkar (Program Studi Pendidikan Kimia, Universitas Lampung)
Sunyono Sunyono (Program Studi Pendidikan Kimia, Universitas Lampung)



Article Info

Publish Date
29 Dec 2018

Abstract

Abstract: Effectiveness of Pre Lecture Quiz to Improving the Critical Thinking. This research was aimed to describe the effectiveness of Pre Lecture Quiz to improving students critical thinking skill on Arrhenius acid base topic. The research method used was quasi experimental with non equivalen pretest posttest control group design. The sample selection was done by cluster random sampling, and XI IPA 4 is obtained as experimental class and XI IPA 5 as control class. The effectiveness of Pre Lecture Quiz was showed by the significant difference for average n Gain of flexible thinking skill between the control and experiment class, for control class was 0.53 with middle categorize and for experiment class was 0.70 with high cateogorize. The conclusion of this research is effective Pre Lecture Quiz and has a high effect size to improving the ability of critical thinking on Arrhenius acid base topic. Keywords: critical thinking, Pre-Lecture Quiz, Arrhenius acid base Abstrak: Efektivitas Pre Lecture Quiz untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas Pre Lecture Quiz untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa pada materi asam basa Arrhenius. Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan non equivalen pretest posttest control group design. Pemilihan sampel dilakukan secara cluster random sampling, dan diperoleh kelas XI IPA 4 sebagai kelas eksperimen dan XI IPA 5 sebagai kelas kontrol. Efektivitas Pre Lecture Quiz ditunjukkan oleh perbedaan rata-rata n Gain keterampilan berpikir kritis yang signifikan antara kelas kelas kontrol dan eksperimen, yaitu kelas kelas kontrol sebesar 0,53 dengan kategori sedang dan eksperimen sebesar 0,70 dengan kategori tinggi. Kesimpulan penelitian ini yaitu Pre Lecture Quiz efektif dan mempunyai ukuran pengaruh yang besar untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa pada materi asam basa Arrhenius. Kata Kunci: keterampilan berpikir kritis, Pre Lecture Quiz, asam basa Arrhenius DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v19i2.pp62-74

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jpmipa

Publisher

Subject

Education Mathematics Social Sciences Other

Description

Jurnal Pendidikan MIPA (e-ISSN: 2685-5488; p-ISSN: 1411-2531) is a peer-reviewed scientific journal that published twice a year on June an December. The journal published by Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung in Collaboration with Himpunan Evaluasi Pendidikan Indonesia ...