Joined Journal (Journal of Informatics Education)
Vol 2 No 2 (2019): Volume 2 Nomor 2 (2019)

PENGEMBANGAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN FOTOGRAFI BERBASIS ECOHISTORY UNTUK MENUMBUHKAN KARAKTER PEDULI LINGKUNGAN

Damar Rani, Handini Arga (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Jan 2020

Abstract

  ABSTRAK Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan yang fokus dalam mengembangkan multimedia pembelajaran berbasis Ecohistory untuk menumbuhkan sikap peduli lingkungan. Tujua dari penelitian ini adalah untuk menghasilkan produk berupa multimediafotografi  berbasis ecohistory yang valid dan reliabel untuk menumbuhkan sikap peduli lingkungan pada diri mahasiswa. Subjek validasi produk adalah duaorang ahli yaitu ahli materi dan ahli media. Sedangkan subjek uji coba produk multimedia pembelajaran berbasis ecohistory dalam penelitian pengembangan ini adalah mahasiswa program studi Pendidikan Informatika Universitas Ivet. Penelitian ini menggunakan rancangan pengembangan model 4D yaitu define, design, develop dan disseminate. Metode pengumpulan data dilakukan dengan validasi ahli, observasi dan angket. Skor hasil validasi ahli dan angket dianalisis dengan metode deskriptif.  Data hasil penelitian menunjukkan bahwa multimedia yang dikembangkan tergolong valid dengan skor hasil validasi 3,62 dalam skala 1-4; dan 89,9 % mahasiswa memberikan respon positif terhadap multimedia yang dikembangkan.           Kata kunci: multimedia, fotografi, ecohistory, peduli lingkungan   ABSTRACT This research is development research focused on developing ecohistory based photography multimedia to foster the environmental awareness among the undergraduates students. The aim of the research are to produce a ecohistory-based photography multimedia that is valid and reliable to foster the environmental awareness. The validation subject of this study are media and materials expert.  The population of the research is the undergraduate students of Informatic Education Universitas IVET Semarang. Design of development research uses 4-D model consist of define, design, develop and disseminate. The method of obtaining the data used is expert validation, observation and responses questionaire. The validation score and questionaire are analysis by descriptive method. This research reveals that the validity of the ecohistory based photography multimedia can be categorize valid with validation score 3,65 in cardinal number 1-4; and 89,9% of undergraduates students gives positif responses to the ecohistory based photography multimedia.        Key words: multimedia, photography, ecohistory, environmental awareness

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jiptika

Publisher

Subject

Computer Science & IT Control & Systems Engineering Education Engineering Other

Description

The scope of this journal specializes in topics related to Informatics Education, learning using information technology, and innovation in other informatics ...