JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
Vol 2, No 4 (2019)

Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Untuk Pembelajaran Bahasa Jawa Kelas V SDN Tingal 1 Garum Blitar

Nicholas Septian Trijatmiko (Universitas Negeri Malang)
Agus Wedi (Universitas Negeri Malang)
Saida Ulfa (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2019

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pemanfaatan perpustakaan sekolah sebagai sumber belajar untuk pembelajaran Bahasa Jawa kelas V yang dilakukan di SDN 1 Tingal Garum. Penelitian merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan menjadikan kepala sekolah, guru Bahasa Jawa, dan siswa sebagai subjek penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pola  pemanfaatan perpustakaan sekolah yang digunakan adalah dengan memastikan siswa dalam menyelesaikan tugas-tugas belajar dengan menggunakan perpustakaan sekolah sebagai sumber belajar. Tujuan dari pola pemanfaatan tersebut agat tertanamkan sikap dan kesadaran siswa untuk membaca. Faktor pendukungnya adalah tersedianya perpustakaan sekolah, semangat guru, antusias siswa,penataan buku yang baik, adanya RPP yang kondisif. Faktor penghambatnya adalah tidak adanya petugas perpustakaan, tidak adanya struktur perpustakaan yang jelas, banyak menyitawaktu pelajaran, dan kurangnya sumber belajar yang mendukung.AbstractThis study aims to determine the use of the school library as a learning resource for learning Javanese language class V conducted at SDN 1 Tingal Garum. The research is a qualitative descriptive study by making school principals, Javanese language teachers, and students as research subjects. The results showed that the pattern of utilization of the school library used was to ensure students complete their learning tasks by using the school library as a learning resource. The purpose of the utilization pattern is to embed students' attitudes and awareness to read. Supporting factors are the availability of school libraries, the enthusiasm of teachers, enthusiastic students, good arrangement of books, the existence of conditional lesson plans. The inhibiting factors are the absence of library staff, the absence of a clear library structure, a lot of time-consuming lessons, and a lack of supportive learning resources.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jktp

Publisher

Subject

Other

Description

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikanis a journal in the field of educational technology which contains literature review, action reserach, case study research, and empirical findings in scientific disciplines of educational technology theories and practices. The covered topics are involved the ...