Jurnal Pendidikan Anak
Vol 5, No 1 (2019): Jurnal Pendidikan Anak

Hubungan Penggunaan Media Alam dengan Kemampuan Bercerita Anak Usia Dini

Intan Permata Sari (Unknown)
Sasmiati Sasmiati (Unknown)
Riswandi Riswandi (Unknown)



Article Info

Publish Date
25 Feb 2019

Abstract

The problem in this research is that the majority of the students find it difficult to tell a story. This research aimed to find out the relation between the use of natural media and early chilhood story telling ability. This was a quantitative research which used correlational type. The subject was 30 students in TK Kartini 2 Bandar Lampung. In collecting the data, the reseacher used observation and documentation techniques. While in analyzing, it used spearman rank correlation test. The result of the research showed that there is a positive relationship between the use of natural media and early chilhood story telling ability. So, this means that the use of natural media can help in improving story telling ability of early childhood.Masalah dalam penelitian ini adalah mayoritas anak masih kesulitan dalam bercerita. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan penggunaan media alam sekitar dengan kemampuan bercerita anak usia dini. Jenis Penelitian ini merupakan jenis penelitian kuantitatif dengan tipe korelasional. Subyek dalam penelitian ini sebanyak 30 anak yang ada di TK Kartini 2 Bandar Lampung. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik observasi dan dokumentasi, sedangkan data dianalisis dengan menggunakan uji korelasi spearman rank. Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya hubungan positif antara penggunaan media alam sekitar dengan kemampuan bercerita anak usia dini. Hal ini berarti bahwa penggunaan media alam sekitar dapat membantu meningkatkan kemampuan bercerita pada anak usia dini..Kata Kunci: anak usia dini, kemampuan bercerita, media alam

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

PAUD

Publisher

Subject

Education

Description

Focus and Scope of Jurnal Pendidikan Anak (JPA) is research, study and analysis related to early childhood include; development of moral and religious values, physical motor development, emotional social development, cognitive development, language development, artistic and creative development, ...