SUBULANA
Vol. 3 No. 1 (2019): September

PENINGKATKAN KEMAMPUAN BERFIKIR ILMIAH DENGAN METODE EKSPERIMEN BERBANTUAN CARDIOGRAPH SISWA KELAS IV SDN GUNONGSEKAR 1 SAMPANG

Ike Kartika Sari (Unknown)



Article Info

Publish Date
22 Oct 2020

Abstract

Abstract: This study aims to improve the scientific ability of students in grade IV at SDN Gunongsekar 1 Sampang using cardiograph-assisted experimental methods. The research method uses a participatory approach designed in the form of classroom action research. While the steps used refer to Elliot's (1991) model, namely: (1) identification of initial ideas, (2) analysis of findings of general problems, (3) general planning of actions, (4) developing and implementing action steps (5) evaluating and revising the general design, and (6) developing in the second step and so on. The results of this study revealed that the use of Android-based cardiographs with experimental methods succeeded in improving the scientific thinking ability of fourth grade students of SDN Gunong Sekar 1 Sampang. The research findings conclude that: (1) The use of experimental methods and the use of android-based cardiographs can improve the scientific thinking skills of fourth grade students of SDN Gunong Sekar 1 Sampang in the academic year 2019/2020, (2) Improvement of learning outcomes is very significant because students try directly and observe directly empirically the facts that occur through experiments, (3) The experimental results prove that exercise has an influence on heart rate by proving that the harder the exercise is carried out, the faster the heart rate. This also affects the blood circulation because the heart is a blood pump device in humans, (4) Regulatory regulation in activities is needed to increase the effectiveness of learning so that it is more focused and able to obtain better learning outcomes, (5) Teacher guidance in making and testing hypothesis and making conclusions are very necessary considering students are still not familiar with the terms in the experiment (experiment), and (6) Learning activities that provide wider or student-centered opportunities (student centered learning). Under the guidance of the teacher, students can find their own concepts learned by inferring the results of research. Key words: scientific ability, experiment, CAR Abstrak: penelitian ini berjuan untuk meningkatkan kemampuan berfikir ilmiah siswa kelas IV SDN Gunongsekar 1 Sampang dengan menggunakan metode eksperimen berbantuan cardiograph. Metode penelitian menggunakan pendekatan partisipatoris yang dirancangan dalam bentuk penelitian tindakan kelas. Sedangkan langkah-langkah yang digunakan mengacu kepada model Elliot (1991), yaitu: (1) identifikasi ide awal, (2) analisis penemuan masalah umum, (3) perencanaan umum tindakan, (4) mengembangkan dan melaksanakan langkah tindakan (5) mengevaluasi dan merevisi rancangan umum, dan (6) mengembangkan pada tindakan langkah kedua dan seterusnya. Hasil penelitian ini mengungkapkan bahwa pemanfaatan kardiograf berbasis android dengan metode eksperimen berhasil meningkatkan kemampuan berfikir ilmiah siswa kelas IV SDN Gunong Sekar 1 Sampang. Temuan penelitian menyimpulkan bahwa: (1) Penggunaan metode eksperimen dan pemanfaatan kardiograf berbasis android dapat meningkatkan kemampuan berfikir ilmiah siswa kelas IV SDN Gunong Sekar 1 Sampang tahun pelajaran 2019/2020, (2) Peningkatan hasil belajar sangat signifikan karena siswa mencoba langsung dan mengamati langsung secara empiris fakta yang terjadi melalui percobaan, (3) Hasil percobaan membuktikan bahwa olah raga memiliki pengaruh terhadap detak jantung dengan pembuktian bahwa semakin keras olah raga yang dilakukan maka semakin kencang detak jantung. Hal tersebut berpenaruh juga terhadap sirkulasi darah karena jantung merupakan alat pompa darah pada manusia, (4) Pengaturan regulasi dalam kegiatan sangat diperlukan untuk meningkatkan efektifitas pembelajaran supaya lebih focus dan mampu memperoleh hasil belajar yang lebih baik, (5) Bimbingan guru dalam membuat dan menguji hipotesis serta membuat kesimpulan sangat diperlukan mengingat siswa masih belum terbiasa dengan istilah-istilah yang ada dalam eksprerimen (percobaan), dan (6) Kegiatan pembelajaran yang memberikan kesempatan lebih luas atau terpusat pada siswa (student centered learning). Di bawah bimbingan guru, siswa dapat menemukan sendiri konsep yang dipelajari dengan penyimpulkan hasil penelitian. Kata kunci: berfikir ilmiah, eksperimen, PTK

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

Subulana

Publisher

Subject

Religion Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

Subulana (Journal of Islamic education studies) print-ISSN: 2598-0254 online-ISSN: 2598-2842. This journal published by institute for research and community service (LP2M) STIT MIftahul Ulum Bangkalan. This journal is published twice a year every March and September. This journal contains conceptual ...