Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020

Adaptasi Budaya Cangkruk’an sebagai Teknik Dalam Panduan Pelatihan Konseling Sebaya

Muhammad Fuadi (Bimbingan dan Konseling Universitas Negeri Malang)
Blasius Boli Lasan (Bimbingan dan Konseling Universitas Negeri Malang)
Arbin Janu Setiyowati (Bimbingan dan Konseling Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Aug 2020

Abstract

Abstract: The purpose of this research and development is to produce a culture based Cangkruk'an peer counseling training manual that can be used by peer counselors at school. Research and development uses the Borg and Gall 10 model and has been adjusted to the needs of researchers to 7 and uses quantitative analysis of the agreement of experts from the Grinelle model. First, preliminary studies, planning, making initial products in the form of manuals for peer counselors, validation expert tests, namely learning media experts, get an assessment percentage of 81% (very high) in terms of graphics, product content, and language. Second, two experts test Guidance and Counseling with an average percentage score of 73% (high) in terms of accuracy of usefulness and feasibility. Third, the validation of the cangkruk'an cultural experts got an average score of 92% (very high) in terms of accuracy and clarity. Fourth, the validation of the guidance and counsling Material expert is by five Counselor’s getting an average score of 64% accuracy (moderate). It can be concluded that all the results of the assessment from the validator of this guide product are in the Good category so they are suitable for use and continue to the next stage.Abstrak: Tujuan dari penelitian dan pengembangan ini adalah menghasilkan buku panduan pelatihan konseling sebaya berbasis budaya cangkruk’an yang nantinya dapat digunakan konselor sebaya di sekolah. Penelitian pengembangan ini menggunakan model Borg and Gall 10 tahap dan telah disesuaikan dengan kebutuhan peneliti menjadi tujuh tahap dan menggunakan analisis data verbal dan numerik tentang kesepakatan para ahli dari model Grinelle. Pertama, studi pendahuluan, perencanaan, pembuatan produk awal berupa buku panduan untuk konselor sebaya, uji ahli validasi yaitu ahli media pembelajaran mendapatkan persentase penilaian sebesar 81% (sangat tinggi) ditinjau dari segi kegrafisan, konten produk, dan kebahasaan. Kedua, dua orang uji ahli Bimbingan dan Konseling dengan skor persentase rata-rata 73% (tinggi) ditinjau dari ketepatan kegunaan dan kelayakan. Ketiga, validasi dari ahli budaya cangkruk’an mendapat skor rata-rata 92% (sangat tinggi) ditinjau dari ketepatan dan kejelasan. Keempat, validasi ahli materi BK yaitu oleh lima orang guru BK mendapatkan skor rata-rata ketepatan 64% (sedang). Dapat disimpulkan bahwa semua hasil penilaian dari validator produk panduan ini masuk pada kategori Baik sehingga layak digunakan dan dilanjutkan ke tahap berikutnya.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...