PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini
Vol. 4 No. 01 (2020): PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini

Pola Asuh Suku Sasak Terhadap Kemampuan Bilingual Anak Usia 5 – 6 Tahun

Elsy Gusmayanti (Universitas Negeri Yogyakarta)
Puji Yanti Fauziah (Universitas Negeri Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
30 Sep 2020

Abstract

Salah satu potensi yang dapat dipersiapkan untuk anak usia dini oleh keluarga melalui pola asuh adalah kemampuan berbahasa. Tujuan dari penilitian ini adalah untuk mengetahui terdapat atau tidaknya pengaruh pola asuh orang tua terhadap perkembangan kemampuan bahasa bilingual anak usia dini di Dusun Sade. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian asosiasi. Penelitian ini menghasilkan fakta bahwa pola asuh yang diterapkan para orang tua di Dusun Sade untuk anak usia dini masih tergolong belum optimal, karena umumnya tergolong cukup baik (rata-rata skor 2,88). Penilaian secara individual masih banyak yang mendapatkan penilaian tidak baik (30,00%). Hal ini memberikan indikasi bahwa pola asuh yang diterapkan tidak menyenangkan bagi anak, sehingga diekuivalenkan dengan pola asuh otoriter. Para orang tua menerapkan pola asuh berdasarkan pengalaman yang diberikan oleh para orang tuanya. Berdasarkan proses analisis regresi, ditemukan bahwa terdapat pengaruh yang positif dan signifikan dari pola asuh orang tua terhadap perkembangan bahasa bilingual anak usia dini di Dusun Sade. Tingkat pengaruh yang diberikan tergolong tinggi, sebesar 77,70%. One potential that can be prepared for early childhood by families through parenting is language skills. The purpose of this research is to find out whether or not there is an influence of parenting parents on the development of early language bilingual language skills in Sade Village. The type of research used is associations research. This research results in the fact that parenting applied by parents in Sade Village for young children is still not optimal, because generally it is quite good (average score of 2.88). Many individual assessments still get bad ratings (30.00%). This gives an indication that the parenting that is applied is not pleasing to the child, so it is equivalent to an authoritarian parenting. Parents apply parenting based on the experience provided by their parents. Based on the regression analysis process, it was found that there was a positive and significant influence of parenting parents on the development of bilingual language in early childhood in Sade Hamlet. The level of influence exerted is relatively high, amounting to 77.70%.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

paud-lectura

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Social Sciences

Description

PAUD Lectura is a journal published by PG-PAUD FKIP Lancang Kuning University. This Journal as a scientific media for research study of lecturers, students and other researchers related to early childhood education. This journal is published periodically twice a year, in October and April. The ...