Jurnal Sosioteknologi
Vol. 14 No. 2 (2015)

BAHASA ILMIAH DALAM TEKS IKLAN BAHASA INDONESIA DAN BAHASA JERMAN

Merry Lapasau (Universitas Indraprasta PGRI)



Article Info

Publish Date
02 Oct 2015

Abstract

ABSTRAK                Makalah ini membahas penggunaan bahasa ilmiah dalam wacana iklan bahasa Indonesia dan bahasa  Jerman. Bahasa ilmiah [engl.(technical) jargon)] adalah ragam bahasa dengan fungsi utama untuk memungkinkan komunikasi yang tepat dan efektif yang biasanya berkaitan dengan bidang  profesional atau ilmiah tertentu. Ciri yang sangat dominan pada bahasa ilmiah adalah penggunaan terminologi dari bidang ilmu tertentu yang normatif dan terstandardisasi serta maknanya terlepas dari konotasi bahasa sehari-hari atau bahasa umum. Penelitian ini berfokus pada permasalahan sebagai berikut: Bagaimana perbedaan bahasa ilmiah dengan bahasa umum? Bagaimana ukuran tingkat keilmiahan terminologi  ilmiah dalam teks iklan yang dianalisis? Adakah ciri-ciri  khusus bahasa ilmiah yang hanya terdapat pada teks iklan  bahasa  Indonesia tetapi tidak terdapat pada iklan bahasa Jerman dan sebaliknya? Apakah fungsi bahasa ilmiah dalam teks iklan? Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif. Data penelitian diambil dari iklan berbagai macam produk yang ditawarkan di internet di Indonesia dan di Jerman bulan Januari- April 2015.Kata kunci: Bahasa ilmiah dalam iklan, terminologi ilmiah, bahasa teknisSCIENTIFIC LANGUAGE IN INDONESIAN AND GERMAN ADVERTISING ABSTRACT                 This paper discusses the use of scientific language in advertising discourse in Indonesian and German language. Scientific language [engl. (Technical) jargon)] is a language variety with the main function to allow precise and effective communication that is usually associated with a professional or a particular scientific field. A very dominant characteristic in scientific language is the use of terminology from specific areas of normative and standardized and meaning regardless of the connotations of everyday language or common language. The discussion is  focused on the following issues: How different is a scientific language compared to a common language? (General language vs. language for specific purpose), How to measure the level of scholarly scientific terminology in the analyzed advertising discourse? Are there certain characteristics of scientific language which only apply to the advertising discourse in Bahasa Indonesia and not  found in German advertising and visa versa? What is the main function of the use of scientific language in advertising? This study uses a descriptive qualitative method. Research data is taken from Internet advertising in Indonesia and in Germany from January-April 2015.   Keywords: Scientific language in advertising, scientific terminology, technical jargon 

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

sostek

Publisher

Subject

Engineering Social Sciences

Description

Jurnal Sosioteknologi is a journal that focuses on articles that discuss results of an intersection of research fields of science, technology, arts, and humanities as well as the implications of science, technology, and arts on society. It is published three times a year in April, August, and ...