Indonesian Journal of Educational Research (IJER)
Vol. 2 No. 1 (2017): Volume 2 No 1 2017

Pendidikan dalam Pandangan Masyarakat Baduy Dalam

Hasyim Asyari (UIN Syarif Hidayatullah Jakarta)
Syaripullah Syaripullah (UIN Syarif Hidayatullah Jakarta)
Rudini Irawan (UIN Syarif Hidayatullah Jakarta)



Article Info

Publish Date
26 Oct 2017

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pendidikan dalam pandangan masyarakat Baduy Dalam. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif dan dianalisa dengan pendekatan etnografi. Hasil penelitian ini mengungkapkan beberapa hal penting: pertama, masyarakat Baduy Dalam berpandangan bahwa pendidikan dasar mereka terbatas pada pengetahuan adat yang meliputi materi pembelajaran bidang pertanian, nilai-nilai kebudayaan, aturan tatanan hukum adat, dan keterampilan. Kedua, model atau bentuk pendidikannya dilakukan dengan cara lisan dan praktik langsung, yang diwariskan secara turun-temurun melalui keluarga, lembaga adat, maupun teman sebaya. Ketiga, masyarakat Baduy Dalam sampai saat ini tetap menolak segala macam bentuk pendidikan yang tidak sesuai dengan tataran hukum adat. Keempat, terdapat perubahan kehidupan sosial masyarakat Baduy Dalam yang disebabkan semakin banyaknya kontak langsung dengan pengunjung meskipun tidak bersifat masif. Keywords: Baduy Dalam, Adat, Model Pendidikan Abstract [Education in the View of Baduy Society ] This study aims to describe education in view of Baduy Dalam society. The method used in this research is qualitative research, and analyzed with ethnography approach. The results of this study reveal several important points: first, the Baduy Dalam community holds that their basic education that limited to indigenous knowledge, learning materials implementation of education that of agriculture, cultural values, rules of customary law, and skills. Second, the model or form education by way of verbal communication and direct practice, who passed down through generations through family, traditional institutions, and peers. Third, the Baduy Dalam community still rejects all forms of education that are not in accordance with the level of customary law. Fourth, the change of sosial life society Baduy Dalam caused by many direct contact with visitors despite not massive at all. Keywords: Baduy Dalam, Custom, Educational Model

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

ijer

Publisher

Subject

Education

Description

IJER (E-ISSN 2541-2159) is a peer-reviewed, open access journal that provides publication of articles in all areas of educational research. It aims to promote excellence through dissemination of high-quality research findings and provide a platform for scientists and academicians all over the world ...