JIBM
Vol 4 No 1 (2021): Jurnal Ilmiah Bina Manajemen

Strategi Pemasaran Precast Beton Pada PT Wijaya Karya Beton,Tbk Wilayah Penjualan II

Firdaus, Yusqi Audah (Unknown)
Mellita, Dina (Unknown)



Article Info

Publish Date
27 Mar 2021

Abstract

This study aims to determine the right marketing strategy to be applied in PT Wijaya Karya Beton, Tbk. This research is an explanatory research in the form of applied research which is descriptive (explanation without hypothesis-testing) using a qualitative approach with an analysis focus on developing alternative strategies which are the priority to be implemented. The method of processing and analyzing data used in this study is an analysis of the internal and external environment. In the input stage (The Input Stage), IFE (Internal Factor Evaluation) and EFE (External Factor Evaluation) matrices are used. In the matching stage (The Matching Stage) used the IE Matrix (Internal-External) analysis tool and the SWOT matrix. From the analysis, it is concluded that the main strategy of PT Wijaya Karya Beton, Tbk Sales Area II is the SO (Strength Opportunities) strategy where this strategy uses all its strengths to take advantage of the opportunities that PT Wijaya Karya Beton, Tbk Sales Region II has. Namely: Improving the quality of Precast Concrete products, completeness of distribution facilities, payment terms, Precast Concrete product prices and delivery accuracy and low prices with the aim of expanding the market and building a factory in Palembang to cut distribution costs so that prices are more competitive. Consideration of the company's internal and external factors can be used as benchmarks for the progress of PT Wijaya Karya Beton, Tbk Sales Area II. Such as internal factors, namely the completeness of distribution facilities and field tests, and external factors recruiting experienced and educated experts to be able to compete with competitors. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk Menentukan strategi pemasaran yang tepat untuk diaplikasikan di PT Wijaya Karya Beton,Tbk. Penelitian ini merupakan penelitian penjelasan (explanatory research) berupa penelitian terapan (applied) yang bersifat deskriptif (penjelasan tanpa adanya uji-hipotesis) dengan menggunakan pendekatan kualitatif dengan fokus analisa menyusun alternatif strategi mana yang menjadi prioritas untuk dilaksanakan. Metode pengolahan dan analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis lingkungan internal dan eksternal. Pada tahap pemasukan (The Input Stage) digunakan matriks IFE (Internal Factor Evaluation) dan EFE (Eksternal Factor Evaluation). Dalam tahap pemaduan (The Matching Stage) digunakan alat analisis Matriks IE (Internal-Eksternal) dan matriks SWOT. Dari hasil analisis, disimpulkan bahwa yang menjadi strategi utama PT Wijaya Karya Beton, Tbk Wilayah Penjualan II adalah strategi SO (Strength Opportunities) dimana Strategi ini dengan menggunakan seluruh kekuatan untuk memanfaatkan peluang yang dimiliki PT Wijaya Karya Beton,Tbk Wilayah Penjualan II. Yaitu : Meningkatkan kualitas produk Precast Beton, kelengkapan sarana distribusi, syarat pembayaran, harga produk Precast Beton dan ketepatan kirim dan harga yang murah dengan tujuan memperluas pasar serta Membangun pabrik di Palembang untuk memangkas biaya distribusi sehingga harga lebih mampu bersaing. Pertimbangan faktor internal dan eksternal perusahaan dapat menjadi tolak ukur bagi kemajuan PT Wijaya Karya Beton,Tbk Wilayah Penjualan II. Seperti faktor internal yaitu kelengkapan sarana distribusi dan tes lapangan, dan faktor eksternal merekrut tenaga ahli yang berpengalaman dan berpendidikan bertujuan untuk bisa menyaingi competitor. Kata kunci: Strategi Pemasaran; Matriks IE (Internal-Eksternal), SWOT, Bauran Pemasaran

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

BINAMANAJEMEN

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Economics, Econometrics & Finance Education Social Sciences

Description

The JIBM Journal is dedicated to understanding, exploring, and developing all aspect of management knowledge. The main objective is to provide an online forum to disseminate findings of research, overall discussion area of management worldwide. The editorial board welcomes original submissions in ...