Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application
Vol 9 No 1 (2020): Juni 2020

Kontribusi Konsep Diri terhadap Perencanaan Arah Karir Siswa

Solihatun, Solihatun (Unknown)
Lestari, Melina (Unknown)
Folastri, Sisca (Unknown)
Ratnasari, Devi (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2020

Abstract

Konsep diri seseorang menjadi hal penting dalam mencapai kesuksesan memasuki dunia kerja, karena dapat mengarahkan seseorang terhadap karir yang akan dijalaninya. Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap kontribusi konsep diri terhadap perencanaan arah karir siswa SMPIT Thariq bin Ziyad Boarding School Cikarang Bekasi. Metode dalam penelitian ini metode kuantitatif dengan menggunakan teknik korelasi dan regresi. Adapun populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI dan XII sebanyak 108 siswa SMPIT Thariq bin Ziyad Boarding School Cikarang Bekasi. Teknik sampel yang digunakan adalah sampling jenuh karena menggunakan semua populasi sebagai sampel. Pengumpulan data yang dilakukan menggunakan skala psikologis. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat kontribusi antara variabel perencanaan arah karir dengan konsep diri sebesar 18%, sedangkan untuk kontribusi lain dipengaruhi oleh faktor lainnya Berdasarkan uji anova atau F test, dapat diketahui bahwa nilai signifikansi 0,001 yang lebih kecil dari 0,05, maka dapat disimpulkan bahwa konsep diri berpengaruh terhadap perencanaan arah karir siswa. The self-concept of a person is important in achieving success in entering the world of work, because it can direct a person towards the career he is going to do. This study aimed to reveal the contribution of self-concept to the planning of the career direction of students of SMPIT Thariq bin Ziyad Boarding School Cikarang Bekasi. The method in this research is a quantitative method used correlation and regression techniques. The population of this study were all students of class XI and XII as many as 108 students of SMPIT Thariq bin Ziyad Boarding School Cikarang Bekasi. The sample technique used is saturated sampling because it used all populations as samples. Data collection was carried out using a psychological scale. The result of this study showed that there is a contribution between the career direction planning variable and self-concept by 18%, while for other contributions it is influenced by other factors. It is concluded that self-concept affects students' career direction planning.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

jbk

Publisher

Subject

Education Social Sciences Other

Description

Indonesian journal of guidance and counceling publishes research articles and conceptual analysis of guidance and counseling both in schools and out of school education that includes the study of guidance counseling, management, and counseling application approaches, innovation, media / information ...