AKSIOMA JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA
Vol 10, No 1 (2021)

ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATEMATIKA

Dian Mayasari (Universitas Musamus)
Nova Lina Sari Habeahan (Universitas Musamus)



Article Info

Publish Date
09 Apr 2021

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan pemahaman konsep siswa dalam menyelesaikan soal cerita. Subjek penelitian ialah 28 siswa kelas VII SMP Negeri 8 Merauke. Teknik pengumpulan data yang dilakukan berupa tes kemampuan siswa dalam memahami konsep dan wawancara yang tidak terstruktur. Tes yang digunakan untuk mengukur kemampuan pemahaman konsep berupa soal uraian sebanyak 4 soal dengan materi operasi bilangan bulat pada soal cerita. Sumber  data  penelitian  ini  adalah  hasil  tes  dan  hasil  wawancara. Hasil  penelitian  ini  menunjukkan  bahwa  pemahaman  konsep  matematis  siswa  dengan  kategori tingi  sebanyak  17%,  kategori  sedang  sebanyak  10%,  dan  kategori  rendah  sebanyak  73%.  Hasil penelitian ini juga menunjukkan bahwa kinerja siswa dari masing-masing kategori adalah sebagai berikut: (a) siswa pada kategori tinggi dapat mengerjakan 4 butir soal atau menguasai 6 indikator kemampuan pemahaman konsep matematis; (b) siswa pada kategori sedang dapat mengerjakan 4 butir  soal  atau  menguasai  6  indikator  kemampuan  pemahaman  konsep  matematis;  dan  (c)  siswa pada  kategori  rendah  dapat  mengerjakan  4  butir  soal  atau  menguasai  4  indikator  kemampuan pemahaman konsep matematis. Melalui pemahaman konsep yang baik siswa dapat membantu siswa untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah khususnya pada pelajaran matematika.Kata kunci: Analisis; kemampuan; pemahaman konsep; soal cerita. Abstract This study aims to describe the ability of students to understand concepts in solving story problems. The research subjects were 28 grade VII students of SMP Negeri 8 Merauke. Data collection techniques were carried out in the form of tests of students' abilities in understanding concepts and unstructured interviews. The test used to measure the ability to understand the concept is in the form of description questions as many as 4 questions with integer operation material on the story problem. The data sources of this research are test results and interview results. The results of this study indicate that students' understanding of mathematical concepts with high category is 17%, medium category is 10%, and low category is 73%. The results of this study also indicate that the performance of students from each category is as follows: (a) students in the high category can work on 4 items or master 6 indicators of the ability to understand mathematical concepts; (b) students in the moderate category can work on 4 items or master 6 indicators of the ability to understand mathematical concepts; and (c) students in the low category can work on 4 items or master 4 indicators of the ability to understand mathematical concepts. Through a good understanding of concepts students can help students to improve problem solving skills, especially in mathematics lessons.Keywords: Ability; analysis; mathematical understanding; word problem.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

matematika

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

AKSIOMA JOURNAL, e-ISSN: 2442-5419, p-ISSN: 2089-8703 is an information container has scientific articles in the form of research, the study of literature, ideas, application of the theory, the study of critical analysis, and Islāmic studies in the field of science Mathematics Education. AKSIOMA ...