Jurnal Analisa
Vol 7, No 2 (2021): Volume 7 Nomor 2 Tahun 2021

Analisis kebutuhan pengembangan e-modul etnomatematika berbasis budaya melayu Kepulauan Riau

Linda Ardani Afriliziana (Universitas Riau)
Maimunah Maimunah (Universitas Riau)
Yenita Roza (Universitas Riau)



Article Info

Publish Date
29 Dec 2021

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kebutuhan pengembangan E-modul Etnomatematikaberbasis budaya melayu Kepulauan Riau pada materi transformasi geometri. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara terhadap guru yang mengampu mata pelajaran matematika kelas IX dan memberikan angket terhadap responden menggunakan Google Form kepada guru dan siswa. Objek pada penelitian ini adalah analisis pengembangan e-modul Etnomatematika berbasis budaya melayu Kepulauan Riau pada materi transformasi geometri. Subjek penelitian ini ialah peserta kelas X IPS SMA Negeri 2 Tanjungpinangyang berjumlah 129 orang, 27 siswa kelas IX SMP Negeri 7 Tanjungpinang dan satu orang guru matematika kelas IX SMP Negeri 7 Tanjungpinang. Metode pengumpulan data yang digunakan yaitu analisis kurikulum, analisis materi dan analisis kondisi lapangan berdasarkan latar belakang budaya. Berdasarkan hasil analisis diperoleh bahwa dibutuhkan oleh siswa suatu bahan ajar berupa modul berbasis elektronik yang dapat membantu siswa memahami matematika terutama pada materi transformasi geometri serta dapat mengaitkan pembelajaran matematika tersebut dengan budaya sehari-hari di lingkungan sekitar siswa.The purpose of this study was to determine the need for developing an E-module based on Malay culture in KepulauanRiau Ethnomathematics on the material of geometric transformation. This study used qualitative research methods. Data collection techniques were carried out by interviewing teachers who teach mathematics in class IX and giving questionnaires to respondents using Google Forms to teachers and students. The object of this research is the analysis of the development of the Ethnomathematics e-module based on the Malay culture of the Kepulauan Riau on the material of geometric transformation. The subjects of this study were 129 class X Social Studies students at SMA Negeri 2 Tanjungpinang, 27 class IX students at SMP Negeri 7 Tanjungpinang and one math teacher for class IX at SMP Negeri 7 Tanjungpinang. The data collection methods used are curriculum analysis, material analysis and field condition analysis based on cultural background. Based on the results of the analysis, it was found that students need a teaching material in the form of an electronic-based module that can help students understand mathematics, especially on the material of geometric transformation and can relate the learning of mathematics to the everyday culture in the environment around students.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

analisa

Publisher

Subject

Education

Description

Journal Analysa Is a Journal published by Department Mathematics Education Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Starting Year 2013. Emphasizing On Aspects Related to Mathematics Learning Include: Curriculum, Strategy / Method, Learning Media, Evaluation, ...