Issues in Mathematics Education (IMED)
Vol 3, No 1 (2019): Maret

Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token dengan Pendekatan Problem Posing dalam Pembelajaran Matematika

Nur Aynun (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar, 90224)
Abdul Rahman (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar, 90224)
A. Asdar (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar, 90224)



Article Info

Publish Date
25 Oct 2019

Abstract

Tujuan penelitian ini untuk mengetahui keefektifan penerapan model time token dengan pendekatan problem posing dalam pembelajaran matematika pada kelas VII SMP Negeri di Sungguminasa. Efektivitas pembelajaran dalam penelitian ini diukur berdasarkan capaian hasil belajar, aktivitas siswa, dan respon siswa terhadap pembelajaran. Penelitian ini merupakan penelitian pre-eksperimen. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII salah satu  SMP Negeri di Sungguminasa, Gowa, Sulawesi Selatan. Sampel penelitian ini terdiri dari satu kelas.Teknik pengambilan sampel menggunakan simple random sampling. Metode pengumpulan data menggunakan angket, observasi dan tes. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif dan inferensial. Hasil analisis menunjukkan: (1) Skor hasil belajar siswa mengalami peningkatan yang signifikan dan mencapai skor kriteria ketuntasan minimal 75 dengan skor rata-rata hasil belajar siswa  sebesar 80,73. (2) Tingkat ketuntasan klasikal sebesar 93%. (3) Aktivitas siswa beradapada kategori sangat baik. (4) Keterlaksanaan pembelajaran berada pada kategori terlaksana dengan sangat baik. (5) Respon siswa berada pada kategori cenderung positif.Kata Kunci: Efektivitas, Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token, dan Pendekatan Problem Posing Abstract. The purpose of this study to determine the effectiveness of time token model implementation with problem posing approach in learning mathematics in class VII SMP Negeri in Sungguminasa. The effectiveness of learning in this study is measured by the achievement of learning outcomes, student activities, and student responses to learning. This research is a pre-experiment research. The population in this research is all students of class VII of SMP Negeri 3 Sungguminasa. The sample of this study consists of one class. The sampling technique using simple random sampling. Methods of data collection using questionnaires, observations and tests. Data analysis techniques use descriptive and inferential analysis. The results of the analysis show: (1) Scores of student learning outcomes experienced a significant improvement and achieve a minimum score of 75 completeness criteria with an average score of student learning outcomes of 80.73. (2) Classical completeness level of 93%. (3) Student activity is in very good category. (4) The implementation of learning is in the category performed very well. (5) Student responses are in the category tend to be positive.Keywords: Effectiveness, Cooperative Learning Model of Time Token Type, and Problem Posing Approach 

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

imed

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Journal of IMED presents new ideas, developments, and innovations in mathematics education. It involves attempts to enhance teaching and learning mathematics in the classroom at all levels. It deals with educational articles from research, recent issues, and literature reviews. All paper related to ...