The Journal Gastronomy Tourism
Vol 2, No 1 (2015)

Strategi Pengembangan Usaha Pada Gama Catering Di Kota Bandung

Dharma Yogaswara, Ega (Unknown)
Sudono, Agus (Unknown)
Meilani, Sylvia (Unknown)



Article Info

Publish Date
23 Nov 2021

Abstract

Food and baverages industrial expansions in Bandung City had increased in every years, based on data from Badan Pusat Statistik Kota Bandung which had increased 5,18% on second quarter in 2013. This indication increase competition affect concering on food and baverages service, as well as catering service inside. based on data from Asosiasi Pengusaha Jasa Boga Indonesia Kota Bandung (APJI) 127 industry signed as food and baverages service in Bandung City. Gama Catering is one of each catering service industry in Bandung City. To maintain in order to existention consuct bussiness expansion strategy form competition to have get costumer from competitor industry service in food and baverages sector. This research was using descriptive analysis, to know illustration of it oppotunities, threats, weeknesess, strengths owned by Gama Catering and for businessdevelopment it used SWOT matrix. Descriptive Quantitaive analysis using EFE, IFE, IE, QPSM matrix. Data proccessing had resulting 16 alternative strategy in developing it business. The priority of alternative strategy with TAS point reachs 6,495 was : Sustable innovation of it’s quality service and product in order to create costumer satisfaction and loyality.ABSTRAKPerkembangan industri makanan dan minuman di Kota Bandung mengalami peningkatan setiap tahunnya, hal ini didapatkan berdasarkan data yang diberikan oleh Badan Pusat Statistik Kota Bandung yang pada kuartal II di tahun 2013 mencapai kenaikan sebesar 5,18%. Gejala ini dapat meningkatkan persaingan dalam hal pelayan jasa pada bidang jasa boga, termasuk pelayan katering didalamnya. Berdasarkan data dari Asosiasi Pengusaha Jasa Boga Indonesia kota Bandung (APJI) terdapat 127 perusahaan pelayanan katering yang terdapat di Kota Bandung. Gama Catering adalah salah satu perusahaan pelayanan katering yang ada di Kota Bandung. Oleh karena itu untuk dapat mempertahankan eksistensi dari perusahaan dibutuhkan pengembangan bisnis agar mampu berkompetisi guna menarik konsumen dari para pesaing dibidang pelayanan jasa tata boga ini. Analisis yang digunakan adalah analisis Deskriptif, hal ini bertujuan untuk dapat mengetahui gambaran mengenai lingkungan perusahaan terkait dengan peluang, ancaman, kekuatan , dan kelemahan yang dimiliki oleh Gama Catering serta perumusan analisi strategi dengan menggunakan Matriks SWOT. Analisis Deskriptif Kuantitatif menggunakan matriks EFE, IFE, IE, dan QSPM. Dari pengolahan data menggunakan metode diatas menghasilkan 16 alternatif strategi untuk pengembangan usaha. Adapun alternatif strategi yang menjadi prioritas utama adalah : Melakukan inovasi berkelanjutan dalam rangka peningkatan kualitas dan pengembangan produk untuk meraih kepuasan dan loyalitas pelanggan dengan nilai TAS sebesar 6,495.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

gastur

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Economics, Econometrics & Finance Industrial & Manufacturing Engineering Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

The Journal Gastronomy Tourism with eISSN 27163970 and pISSN 27746186 is a scientific journal accommodates the development of science, and the gastronomic tourism business that includes multidisciplinary science. Journal Scope are Gastronomy tourism, Food and Beverage Management, Food Heritage and ...