Share: Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam
Vol 10, No 1 (2021)

ECONOMIC THOUGHT OF AL-MAWARDI: ANALYSIS OF EDUCATOR SALARY POSITION

Ayi Yunus Rusyana (UIN Sunan Gunung Djati Bandung)
Doli Witro (UIN Sunan Gunung Djati Bandung)



Article Info

Publish Date
01 Jul 2021

Abstract

Al-Mawardi is one of the great thinkers of Islam in the Middle Ages. He believes that to achieve prosperity in a country, the human mind has an integral role in improving people's welfare and carrying out economic and religious activities. Every government endeavor is expected to align toward specific goals and objectives, particularly in financing education. It is the state that governs the educators' rights and also ensures that educators carry out their teaching obligations. Educators must prioritize student learning and achievement goals. This paper discusses al-Mawardi's economic thinking and focuses on the role of educator's salary. This paper aims to encourage educators that teaching is not just only a job but also has ramifications in the afterlife. Research for this article used a blend of qualitative interviews, as well as contemporary literature review. The data is presented in a narrative-descriptive manner and was analyzed using the Miles and Huberman data reduction method. The results show that, according to al-Mawardi, the state must provide substantial support for education which includes: the provision of adequate educational facilities and a commensurate salary for educators—even utilizing natural resources or other creative methods to pay educators' salaries.================================================================================================== ABSTRAK – Pemikiran Ekonomi Al-Mawardi: Analisis terhadap Gaji Pendidik. Al-Mawardi merupakan salah satu pemikir besar Islam yang hidup di abad pertengahan. Dia melihat agar tercapainya kesejahteraan dalam suatu negara, akal manusia memiliki peran yang urgen sehingga dapat meningkatkan kesejahteraan masyarakat, menjalankan kegiatan ekonomi dan agama. Setiap implementasi yang dilakukan pemerintah diharapkan sesuai dengan sasaran dan tujuan. Khusus dalam pembiayaan pendidikan, bukan hanya negara yang harus memberikan hak pendidik, tetapi pendidik juga harus menjalankan kewajiban sebagai pengajar. Bukan hanya agar kewajibannya terlaksana, namun pendidik harus mengutamakan apakah murid mendapatkan ilmu atau tidak. Tulisan ini membahas mengenai pemikiran ekonomi al-Mawardi yang difokuskan kepada kedudukan gaji yang diterima pendidik. Tulisan ini bertujuan untuk memberikan pemahaman kepada pendidik, bahwa mengajarkan suatu ilmu bukan hanya untuk mendapatkan kehidupan dunia, namun juga dapat bermanfaat dan berguna di akhirat. Artikel ini menggunakan penelitian yang menggunakan pendekatan kualitatif. Artikel ini bersifat penelitian pustaka. Data disajikan dengan naratif-deskriptif dan dianalisis dengan metode analisis data yang diperkenalkan Miles dan Huberman yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan, menurut al-Mawardi, negara harus memberikan dukungan yang sangat besar terhadap pendidikan. Dukungan yang besar tersebut tercermin dalam bentuk penyediaan sarana pendidikan yang memadai dan gaji yang layak untuk pendidik. Negara harus selalu siap menyediakan gaji untuk pendidik. Bahkan dalam pandangan al-Mawardi, negara harus memanfaatkan potensi sumber daya alam yang ada untuk membayar gaji pendidik.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

Share

Publisher

Subject

Religion Economics, Econometrics & Finance

Description

Share: Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam [SHARE] is a double-blind peer-reviewed journal published by the Faculty of Islamic Economics and Business, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh, Indonesia. SHARE publishes research and concept papers pertaining to the field of Islamic economics and ...