Buletin Konseling Inovatif
Vol 1, No 2 (2021)

Pengembangan "Perasaan Kita" sebagai Upaya Internalisasi Empati pada Siswa SMP

Nanda Widya Muharammah (Universitas Negeri Malang)
Arbin Janu Setiyowati (Universitas Negeri Malang)
Elia Flurentin (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
16 Feb 2022

Abstract

Abstract: One of the factors that cause cases of aggression that occur among adolescents is the low level of individual empathy. This research and development aim to develop the "Perasaan Kita" media as a student tool in the internalization of empathy. "Perasaan Kita" is a media in interactive books by utilizing the QR code feature in its use. A guidebook for school counselors also accompanies this media to provide essential services in schools. The research method used is research and development using the Borg and Gall model, adapted according to the situation and field conditions. Test material experts, media experts, and potential users evaluate the acceptance of the developed media by looking at accuracy, usability, and convenience. The research instrument uses an expert and prospective user assessment format. The material and media expert test results were then analyzed using the analysis of the inter-rater agreement model, while the results of the prospective user test were analyzed using the numerical average. The test results show that the "Perasaan Kita" media gets a high score, so it can be interpreted that the "Perasaan Kita" media is an appropriate medium used by junior high school students to internalize empathy.Abstrak: Salah satu faktor penyebab kasus-kasus agresi yang terjadi di kalangan remaja adalah tingkat empati individu yang rendah. Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan media "Perasaan Kita" sebagai upaya internalisasi empati siswa. "Perasaan Kita" merupakan media yang berwujud buku interaktif dengan memanfaatkan fitur QR code dalam penggunaannya, yang memenuhi kriteria akseptabilitas. Media ini juga disertai buku panduan bagi guru BK untuk memudahkan pemberian layanan dasar di sekolah. Metode penelitian yang digunakan yaitu research and development dengan menggunakan model Borg dan Gall yang telah diadaptasi sesuai dengan situasi dan kondisi lapangan. Uji ahli materi, ahli media dan calon pengguna memperhatikan keberterimaan media yang dikembangkan dengan melihat aspek ketepatan, kegunaan dan kemudahan. Instrumen penelitian menggunakan format penilaian ahli dan calon pengguna. Hasil dari uji ahli materi dan media kemudian dianalisis menggunakan analisis dari model kesepakatan inter-rater agreement sedangkan hasil uji calon pengguna dianalisis menggunakan rerata. Hasil uji menunjukkan bahwa media "Perasaan Kita" memperoleh nilai yang tinggi sehingga dapat diartikan bahwa media "Perasaan Kita" merupakan media yang sesuai untuk digunakan oleh siswa SMP dalam internalisasi empati.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

buseli

Publisher

Subject

Education

Description

Bulletin Konseling Inovatif publishes articles on counseling innovation, especially in the use of information technology in counseling ...