Edu Dharma Journal: Jurnal penelitian dan pengabdian masyarakat
Vol 6, No 1 (2022): Edu Dharma Journal: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat

HUBUNGAN TINGKAT STRES SISWA TENTANG PEMBELAJARAN ONLINE PADA PANDEMI COVID-19 DENGAN PRESTASI BELAJAR DI MI KHOIRUL HUDA TANGERANG

R TRI RAHAYUNING LESTARI (STIKes Widya Dharma Husada Tangerang)
TRIA MONJA MANDIRA (STIKes Widya Dharma Husada Tangerang)
DHIA DIANA FITRIANI (STIKes Widya Dharma Husada Tangerang)



Article Info

Publish Date
30 Mar 2022

Abstract

ABSTRACTThe learning process has changed from face-to-face to distance learning with the Covid-19 virus. Problems that arise during learning with online media if they cannot be adapted by students can cause stress. The purpose of this study was to determine the relationship between students' stress levels regarding online learning during the covid-19 pandemic on learning achievement at MI Khoirul Huda Tangerang. This research method is a quantitative design that uses primary data (questionnaire) with a descriptive approach that aims to describe the relationship between student stress levels regarding online learning during the COVID-19 pandemic and learning achievement at MI Khoirul Huda Tangerang. The population in this study were all students in grades 4,5 and 6 at MI Khoirul Huda Tangerang, totaling 133 students with a total sample of 79 respondents. The technique used is probability sampling with a simple random sampling method. Data analysis using Chi Square test. Based on data analysis with Chi Square test with a significance degree of p < 0.05 (5%). The results of the statistical test obtained a value (p-value = 0.001), so it can be concluded that there is a relationship between students' stress levels regarding online learning during the COVID-19 pandemic with learning achievement at MI Khoirul Huda Tangerang. Suggestions for educational institutions are expected as material for consideration to educational institutions in providing material on the relationship between students' stress levels regarding online learning and learning achievement.ABSTRAKMetode belajar mengajar menjadi berubah, sebelumnya  tatap muka menjadi dalam karingan atau pembelajaran jarak jauh akibat pengaruh virus Covid-19. Masalah-masalah yang timbul selama pembelajaran dengan media daring jika tidak dapat diadaptasi oleh siswa maka dapat menimbulkan stres. Tujuan Penelitian ini adalah Untuk mengetahui adanya hubungan tingkat stres siswa mengenai pembelajaran dalam jaringan pada masa pandemi covid-19 terhadap prestasi belajar di MI Khoirul Huda Tangerang. Metode penelitian ini merupakan desain kuantitatif yang menggunakan data primer (kuesioner)dengan pendekatan deskriptif yang bertujuan untuk mendeskripsikan Hubungan Tingkat Stres Siswa mengenai Pembelajaran Daring di masa pandemi covid-19 terhadap Prestasi belajar di MI Khoirul Huda Tangerang. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa/i kelas 4,5 dan 6 di di MI Khoirul Huda Tangerang yang berjumlah 133 siswa/i dengan jumlah sampel 79 responden. Teknik yang digunakan adalah probability sampling dengan metode simpel random sampling. Analisa data menggunakan uji Chi Square. Berdasarkan analisis data dengan uji Chi Square dengan derajat kemaknaan p < 0,05 (5%). Hasil uji statistik didapatkan nilai (p-value = 0,001) maka dapat disimpulkan bahwa ada hubungan tingkat stres siswa mengenai pembelajaran daring dimasa pandemi covid-19 terhadap prestasi belajar di MI Khoirul Huda Tangerang. Saran bagi institusi pendidikan diharapkan sebagai bahan pertimbangan kepada institusi pendidikan dalam pemberian materi hubungan tingkat stres siswa mengenai pembelajaran dalam jaringan terhadap prestasi belajar.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

edudharma

Publisher

Subject

Medicine & Pharmacology Nursing

Description

Edu Dharma Journal: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat is a periodical scientific journal published by the STIKes Widya Dharma Husada Tangerang, with p-ISSN 2597-890X since 2017 and e-ISSN 2686-6366 since 2019. Edu Dharma Journal accepts scientific papers in the form of research reports ...