Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022

Analisis Miskonsepsi Siswa MA Menggunakan Metode Think Aloud Protocol (TAP)

Erwinestri Hanidar Nur Afifi (Tadris IPA Institut Agama Islam Negeri Sorong)
Markus Diantoro (Pendidikan Fisika-Universitas Negeri Malang)
Wartono Wartono (Pendidikan Fisika-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
20 Feb 2022

Abstract

Abstract:  This study aims to find out the misconceptions experienced by students during the learning process using think aloud protocol (TAP) and physics multiple choice tests (TPGF) on hydrostatic pressure materials. This research design uses mixed method design with embedded experimental design.  Quantitative data is obtained through N-gain calculations that show a high category with a score of 0.7. This indicates that there is a significant change in the mastery of the student's hydrostatic pressure concept after learning activities. Qualitative data analysis based on the results of the think aloud protocol also shows how students experience misconceptions by pouring their thoughts into the analysis of problems using image illustrations.  Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui miskonsepsi yang dialami oleh siswa pada saat proses pembelajaran menggunakan think aloud protocol (TAP) dan tes pilihan ganda fisika (TPGF) pada materi tekanan hidrostatis. Desain penelitian ini menggunakan mixed method design dengan desain embedded experimental design. Data kuantitatif deiperoleh melalui perhitungan N-gain yang menunjukkan kategori tinggi dengan skor 0.7. Hal ini menandakan bahwa ada perubahan penguasaan konsep tekanan hidrostatis siswa secara signifikan setelah kegiatan pembelajaran. Analisis data secara kualitatif berdasarkan hasil think aloud protocol juga menunjukkan bagaimana siswa mengalami miskonsepsi dengan cara menuangkan pemikirannya pada analisis soal menggunakan ilustrasi gambar.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...