Jurnal Pendidikan Anak
Vol 8, No 1 (2022): Jurnal Pendidikan Anak

Stimulasi Perkembangan Seni Musik dalam Kegiatan Bernyanyi Anak Usia (5-6) Tahun di TK Negeri Pembina Kota Prabumulih

Grace Ananda Lestari (Universitas Sriwijaya)
Sri Sumarni (Universitas Sriwijaya)



Article Info

Publish Date
30 Apr 2022

Abstract

This research is aimed at describe the stimulation of development of the art music in singing activity at the Pembina Prabumulih State Kindergarten. These research used a qualitative descriptive type of research. Data collection techniques are interviews, observation, and documentation. For data analysis used data analysis from Miles and Huberman, namely data collection, data reduction that have been obtained, data presentation in the form of descriptions and drawing conclusions. This research used two research subjects, which are 2 teachers from class B at the Pembina Prabumulih State Kindergarten. The results shows that the stimulation of the art music in singing activity provided by the teacher for children aged 5-6 years are the teacher giving examples in groups, providing opportunities for the children, stimulating with motion and song, and listening to the song to the children. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang stimulasi dari perkembangan seni musik dalam kegiatan bernyanyi di TK Negeri Pembina Kota Prabumulih. Pada penelitian ini menggunakan jenis penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi dan dokumentasi. Untuk analisis data menggunakan analisis data dari Miles dan Huberman, yaitu pengumpulan data, reduksi data yang telah diperoleh, penyajian data dalam bentuk deskripsi dan mengambil kesimpulan. Penelitian ini dengan dua subjek penelitian yaitu 2 guru kelas Kelompok B di TK Negeri Pembina Kota Prabumulih. Hasil penelitian menunjukkan bahwa stimulasi seni musik dalam kegiatan bernyanyi yang diberikan oleh guru untuk anak usia 5-6 tahun adalah guru memberikan contoh secara berkelompok, guru memberikan kesempatan kepada anak, guru menstimulasi dengan gerak dan lagu, dan guru mendengarkan lagu kepada anak. Kata kunci : stimulasi, bernyanyi, kelompok B DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpa.v8n1.23660

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

PAUD

Publisher

Subject

Education

Description

Focus and Scope of Jurnal Pendidikan Anak (JPA) is research, study and analysis related to early childhood include; development of moral and religious values, physical motor development, emotional social development, cognitive development, language development, artistic and creative development, ...