JSSF : Journal of Sport Science and Fitness
Vol 4 No 2 (2015)

PENGEMBANGAN KARTU PERMAINAN EDUKATIF UNTUK PENGETAHUAN CABANG-CABANG OLAHRAGA




Article Info

Publish Date
10 Jul 2015

Abstract

Tingkat keberhasilan pengembangan dan menghasilkan produk berupa model kartu permainan edukatif yang mengacu pada pembelajaran berbasis student centered learning. Kartu permainan edukatif merupakan inovasi dalam pembelajaran penjasorkes yang bersifat edukatif untuk pengetahuan cabang-cabang olahraga. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan. Adapun prosedur pengembangan produk meliputi: analisis produk yang akan diciptakan, mengembangkan produk awal, validasi ahli dan revisi, uji kelompok kecil dan revisi, uji kelompok besar dan produk akhir. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan kuesioner yang diperoleh dari evaluasi ahli dan siswa. Teknik analisis data yang digunakan adalah deskriptif presentase. Hasil uji coba diperoleh data evaluasi ahli yaitu, ahli olahraga permainan 88% (baik), ahli media 98% (sangat baik), uji coba kelompok kecil 88,36% (baik) dan uji lapangan 92,91% (sangat baik). Dari data yang ada maka dapat disimpulkan bahwa model pengetahuan cabang-cabang olahraga melalui kartu permainan edukatif ini dapat digunakan bagi siswa SMA Negeri 1 Parakan Kabupaten Temanggung. Berdasarkan hasil penelitian di atas, kartu permainan edukatif efektif untuk diterapkan dalam pembelajaran penjasorkes dengan cabang olahraga yang dikelompokkan berdasarkan kelompok olahraga beladiri, atletik, bola dan air. Diharapkan bagi guru penjasorkes di SMA untuk dapat menggunakan produk pembelajaran ini di sekolah, sebagai alternatif dalam menyampaikan materi pembelajaran. Kartu permainan edukatif ini dapat dimainkan untuk semua materi penjasorkes sesuai dengan kreativitas guru.The level of success of the development that creates a product in the form of educative playing card related to leraning based on student centered learning. Educative playing card is an educative innovation inlearning sports to gain the knowledge of sports branches. This research belongs to development research. The procedures of the product development include: the analysis of the product that will be created, the development of the previous product, validation by the expert and revision, small group experiment and revision, large group experiment and final product. Questioner given to the experts and students used to collect the data. Data analysis technique used in this research is descriptive presentage. The experiment shows the experts evaluation data that are, sports games experts 88% (good), media expert 98% (very good), small group experiment 88,36% (good), field experiment 92,92% (very good). From the data above, it can be conclude thatthis model of educative playing card can be used by the students of SMA Negeri 1 Parakan Temanggung to expand their knowledge about sport branches. Based on the experiment, this educative playing card is effective to be applied in sports learning as grouped in martial sport, athletics, ball sports and water sports. This product can be used by teachers in senior high school in learning sport as an alternative in delivering the material.Teachers may use this educative playing card deppend on their creativities to deliver the material related to sports.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jssf

Publisher

Subject

Health Professions

Description

Journal of Sport Science and Fitness (JSSF) is an open access online journal and printed by request, which published by Department of Sports Science, Faculty of Sports Science, Universitas Negeri Semarang, Indonesia. It is a special platform for sport scientist, lecturers, students, or even sport ...