Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru
Vol. 1 No. 1 (2018): Mei 2018

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL BERBANTUAN MEDIA AUDIO-VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS

Ni Kadek Dwi Agustini (Ganesha University of Education)



Article Info

Publish Date
30 Jul 2018

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar IPS melalui penerapan model pembelajaran kontekstual berbantuan media audio-visual pada siswa kelas IVB semester genap di SD Negeri 3 Banjar Jawa tahun pelajaran 2017/2018. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri atas empat tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas IVB SD Negeri 3 Banjar Jawa yang berjumlah 31 siswa yang terdiri dari 13 siswa laki-laki dan 18 siswa perempuan. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan metode tes. Data yang terkumpul dianalisis dengan analisis statistik deskriptif dan analisis deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa diperoleh rata-rata hasil belajar IPS pada siklus I yaitu 74,35 dengan kategori sedang dan pada siklus II meningkat menjadi 86,13 dengan kategori tinggi. Peningkatan yang terjadi jika dihitung menggunakan rumus Gn skor yaitu sebesar 0,46 yang jika dikonversikan pada tabel kriteria peningkatan hasil belajar berada pada kategori sedang. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran kontekstual berbantuan media audio-visual dapat meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas IVB SD Negeri 3 Banjar Jawa tahun pelajaran 2017/2018.Kata kunci: kontekstual, audio-visual, hasil belajar IPSThis study aims to improving the learning outcomes of IPS through the implementation of contextual learning model assisted audio-visual media based on fourth grade students on second semester of SD Negeri 3 Banjar Jawa in the academic year 2017/2018. This research is a classroom action research conducted in two cycles. Each cycle consists of four phases: planning, implementation, observation, and reflection. The subjects were fourth grade students of SD Negeri 3 Banjar Jawa as many as 31 students consisting of 13 male and 18 female students. Data were collected through a test. The collected data were analyzed by descriptive statistical analysis and quantitative descriptive analysis. The results showed that the average learning outcomes of IPS in first cycle is 74.35 with the medium category and on the second cycle the learning outcomes of IPS increased to 86.13 with high category. Increases that occur when calculated using the Gn score formula that is equal to 0.46 which if converted on the table of increased learning outcome criteria are in the medium category. So that it can be concluded that the implementation of contextual learning model assisted audio-visual media can improve the learning outcomes of IPS fourth grade students in SD Negeri 3 Banjar Jawa in the academic year 2017/2018.Keywords: contextual, audio-visual, learning outcomes of IPS

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

JIPPG

Publisher

Subject

Education

Description

As an international, multi-disciplinary, peer-refereed journal, the scope of this journal is in learning and instruction area which provides a platform for the publication of the most advanced scientific researches in the areas of learning, development, instruction and teaching at Jurnal Ilmiah ...