English: This study aims to determine and measure the amount of use of learning media used in the distance learning process boldly and to determine the implementation of bold learning according to students and college students. This research is a quantitative study with a student population from the Twitter Bot account @collegemenfess with a sample of 16 students and 47 college students through an open questionnaire on Google Form. The results of this study: (1) Students and college students are more dominant in using Android with a number of 55 (90.2%) users as information technology in distance learning boldly. (2) The media most often used by students and college students in the distance learning process is the Whatsapp application with 50 (82%), Zoom with 47 (77%) and Google Classroom 39 (63.9%). (2) Students and college students who are uncomfortable, do not understand the material and have difficulty carrying out the learning process boldly. Then, students and college students argue that learning is not the same as face-to-face learning at school or on campus and is very ineffective to be applied in the following years. And lastly, many students and college students think that their teachers/lecturers in this bold learning not only give assignments but also explain learning materials. Bahasa: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mengukur jumlah penggunaan media pembelajaran yang digunakan dalam proses pembelajaran jarak jauh secara daring serta untuk mengetahui implementasi pembelajaran daring menurut pelajar dan mahasiswa. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan populasi mahasiswa dari akun Bot Twitter @collegemenfess dengan sampel 16 pelajar dan 47 mahasiswa melalui angket terbuka pada Google Form. Hasil dari penelitian ini: (1) Para pelajar dan mahasiswa lebih dominan menggunakan Android dengan jumlah 55 (90,2%) pengguna sebagai teknologi informasi pada pembelajaran jarak jauh secara daring. (2) Media yang paling sering digunakan oleh pelajar dan mahasiswa dalam proses pembelajaran jarak jauh secara daring yaitu adalah aplikasi Whatsapp dengan 50 (82%), Zoom dengan 47 (77%) dan Google Classroom 39 (63,9%). (2) Pelajar dan mahasiswa yang tidak nyaman, tidak memahami materi dan kesulitan melakukan proses pembelajaran secara daring. Kemudian, pelajar dan mahasiswa lainnya berpendapat bahwa pembelajaran daring tidak sama dengan pembelajaran tatap muka di sekolah atau di kampus dan sangat tidak efektif untuk diterapkan di tahun-tahun berikutnya. Dan yang terakhir, pelajar dan mahasiswa banyak yang berpendapat bahwa guru/dosen mereka dalam pembelajaran secara daring ini tidak hanya memberikan tugas saja tetapi juga menjelaskan materi pembelajaran.
Copyrights © 2022