DIDAKTIKA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar
Vol 5, No 1 (2022): VOLUME 5, NUMBER 1, 2022

Implementasi Pendekatan Scientific dalam Pembelajaran Bahasa Jawa

Budi Ono (Universitas Terbuka)
Novan Ardy Wiyani (Universitas Terbuka)
Made Yudhi Setiani (Universitas Terbuka)



Article Info

Publish Date
15 Jul 2022

Abstract

This study aimed to analyze the application of the scientific learning model in Javanese language learning. This research uses a qualitative approach with the type of case study research. Data were collected by interview, observation, and documentation. Data analysis is carried out using three stages: reducing data, presenting data, and making conclusions or verification. The results showed that implementing the scientific approach in learning Javanese language class V at SD Negeri Karanganyar Purbalingga was carried out through five stages: observing, asking, exploring, associating, and communicating activities. In the following actions, the teacher determines the real object of observation to foster curiosity and utilize the media so that learning is not stuck with textbooks. In the questioning activity, the teacher gives students the freedom to ask questions related to the studied material. In addition, the teacher also provides questions that explore high-level cognitive abilities. In exploring activities, the teacher explores information from students about learning materials. The activities are conducted through experiments, associating teachers, and designing teaching materials according to the 2013 curriculum. Then in communication activities, the teacher gives students the freedom to convey the results of their observations orally and in writing. Keywords: observing, questioning, exploring, associating, communicating =====================================================Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis penerapan model pembelajaran saintifik dalam pembelajaran Bahasa Jawa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Data dikumpulkan dengan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Analis data dilakukan dengan menggunakan tiga tahap yaitu mereduksi data, menyajikan data, dan membuat kesimpulan atau verifikasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi pendekatan scientifik dalam pembelajaran bahasa Jawa kelas V di SD Negeri Karanganyar Purbalingga dilakukan melalui lima tahapan,yaitu kegiatan mengamati, menanya, mengeksplorasi, mengasosiasi, dan mengkomunikasikan. Pada kegiatan mengamati, guru menentukan objek pengamatan yang nyata untuk menumbuhkan rasa ingin tahu dan memanfaatkan media sehingga pembelajaran tidak terpaku dengan buku teks. Pada kegiatan menanya, guru memberikan kebebasan peserta didik mengutarakan pertanyaan terkait materi yang dipelajari. Selain itu guru juga memberikan pertanyaan yang menggali kemampuan kognitif tingkat tinggi. Pada kegiatan mengeksplorasi, guru menggali informasi dari peserta didik tentang materi pembelajaran, dimana kegiatan itu dilakukan melalui eksperimen. Pada kegiatan mengasosiasi guru merancang bahan ajar sesuai kurikulum 2013. Kemudian pada kegiatan mengkomunikasikan, guru memberikan kebebasan peserta didik untuk menyampaikan hasil pengamatan secara lisan dan tertulis. Kata kunci: mengamati, menanya, mengeksplorasi, mengasosiasi, mengkomunikasikan

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

didaktika

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

DIDAKTIKA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar is an international, open access, multidisciplinary, double-blind peer-reviewed journal that is online publishes two times in a year. DIDAKTIKA distributes articles that relate to both meta-analysis (include systematical review) and research and their ...