Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Vol 10, No 2 (2022): JUNI 2022

ANALISIS FAKTOR KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA MASA PANDEMI COVID-19 PADA PESERTA DIDIK KELAS IV SDS TRI SUKSES

Amrina Izzatika (Universitas Lampung)
Rapani Rapani (PGSD)
Nelly Astuti (PGSD)
Erika Silviyana (PGSD)



Article Info

Publish Date
13 Jun 2022

Abstract

AbstractThe problem in this study is that students have difficulty learning mathematics during the Covid-19 pandemic. This study is aims to determine the factors of learning  difficulties in mathematics in fourth grade students of SDS Tri Sukses, with the limitation of the problem of factors of learning difficulties in mathematics and efforts to overcome difficulties in learning mathematics in grade IV students of SDS Tri Sukses. The research method in this study is a qualitative method with a descriptive approach. Data collection techniques with interviews, observation and documentation. The data in the analysis refers to the data of Miles and Hubberman with the following steps: data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of this study indicate that the factors that cause difficulty in learning mathematics come from internal factors, namely the health of students who are not optimal, negative attitudes in learning mathematics, student interest, and student motivation is still low. External factors include the use of teaching methods that are less varied, the lack of use of learning media, the relationship between educators and students who are less close and the family environment. Efforts made in overcoming difficulties in learning mathematics are teachers always provide motivation, provide contextual or real learning, increase interest in learning and help and guide students who have difficulty learning mathematicsKeywords: learning difficulties factors; mathematics; pandemic period Covid-19 AbstrakPermasalahan dalam penelitian ini adalah peserta didik kesusahan belajar matematika dimasa mewabahnya Covid-19. Penelitian ini memiliki tujuan guna mengetahui faktor kesusahan belajar matematika peserta didik kelas IV SDS Tri Sukses. Metode penelitian pada penelitian ini ialah metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Teknik pengumpulan data dengan wawancara, observasi dan dokumentasi. Data di analisis mengacu pada data Miles dan Hubberman dengan langkah berikut: pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan pengambilan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa faktor pemicu kesusahan belajar matematika berasal dari faktor internal yaitu kesehatan peserta didik yang tidak optimal, sikap negatif dalam belajar matematika, minat peserta didik, dan motivasi peserta didik masih rendah. Faktor ekternal meliputi pemakaian metode mengajar yang kurang bervariasi, kurangnya pemakaian media pembelajaran, interaksi pendidik dan peserta didik yang kurang dekat serta lingkungan keluarga. Usaha untuk menaggualangi kesusahan belajar matematika ialah guru selalu memberikan motivasi, memberikan pembelajaran secara konstektual atau nyata, meningkatkan minat belajar, dan membantu serta mengajarkan siswa yang mengalami kesusahan belajar matematika.Kata Kunci: faktor-faktor kesulitan belajar; masa pandemi Covid-19; matematika  DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v10i2.pp128-141 

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

mtk

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung adalah jurnal ilmiah yang diterbitkan oleh Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung terbit pertama kali pada tahun 2013 dalam bentuk cetak dan menerima artikel ...