Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Vol 3, No 1 (2015): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

EVALUASI KINERJA GURU PROFESIONAL DALAM MENYUSUN PERENCANAAN DAN PELAKSANAAN PEMBELAJARAN

Supriatno, Supriatno (Unknown)
Herpratiwi, Herpratiwi (Unknown)
Rosidin, Undang (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Jan 2015

Abstract

The purpose of this study was to obtain information about the teachers’ ability to plan learning and implementing the learning. The research population was a teacher of senior high school in Tanggamus who has been certified amounted to 342, while the sample of 40 people who were taken in proportion. The ability of the district high school profesional teacher Tanggamus in planning the learning process, is generally good enough(score 2.91), in particular the teachers’ ability to formulate learning objectives is good average (score of 2.92), the teachers’ ability in selecting and organizing teaching materials is good average (score 2.93), the teacher’ ability in selecting learning resources / learning media category is enough(score 2.89), the teachers’ ability to determine instructional methods are still good enough (score 2.91) and teachers’ ability to plann learning outcomes categories is still good enough(score2.86).Tujuan penelitian ini untuk memperoleh informasi tentang kemampuan guru dalam merencanakan pembelajaran dan melaksanakan pembelajaran. Populasi penelitian ini adalah guru SMA Kabupaten Tanggamus yang telah bersertifikasi berjumlah 342 orang sedangkan sampel berjumlah 40 orang yang diambil secara proporsional. Kemampuan guru profesional SMA Kabupaten Tanggamus dalam merencanakan proses pembelajaran, secara umum cukup baik (skor 2,91), secara khusus kemampuan guru dalam merumuskan tujuan pembelajaran rata-rata cukup baik (skor 2,92), kemampuan guru dalam memilih dan mengorganisasikan materi ajar rata-rata cukup baik (skor 2,93), kemampuan guru dalam memilih sumber belajar/media pembelajaran dalam kategori cukup (skor 2,89), kemampuan guru dalam menentukan metode pembelajaran masih cukup baik (skor 2,91 dan kemampuan guru merencanakan penilaian hasil belajar masih katagori cukup baik (skor 2.86).Kata Kunci: evaluasi, kinerja guru, pembelajaran

Copyrights © 2015