English. The Covid-19 pandemic that has hit the world since the end of 2019 has changed the world into a new normal era. All aspects of life are undergoing changes. Learning, which was originally face-to-face in the classroom to meet teachers and friends, has now turned online. This does not only apply to students in school but also to students in university, including all students of Putra Indonesia University YPTK Padang. The online learning is inseparable from several difficulties. Therefore, the author took the initiative to conduct an online analysis of the difficulty of learning calculus 1 on students of the engineering faculty. This study aims to describe the problems faced by the faculty of engineering students of Putra Indonesia University YPTK Padang who learn calculus 1 online. This research uses qualitative descriptive method. The data collection technique used is a questionnaire, which is created using a google form and distributed through the class whatsapp group. Based on the questionnaire distributed to students and after the recapitulation was carried out, it can be concluded that less than 50% of students find it difficult to learn calculus online Bahasa. Pandemi Covid-19 yang melanda dunia sejak akhir tahun 2019 telah merubah dunia ke dalam era new normal. Semua aspek kehidupan mengalami perubahan. Belajar yang semula tatap muka di dalam kelas bertemu guru dan teman-teman, sekarang beralih menjadi daring (dalam jaringan). Hal ini tidak hanya berlaku bagi siswa sekolah, namun juga berlaku kepada kalangan mahasiswa, tidak terkecuali bagi seluruh mahasiswa Universitas Putra Indonesia YPTK Padang. Pembelajaran secara daring ini tidak terlepas dari beberapa kesulitan. Maka dari itu, penulis berinisiatif melakukan penelitian analisis kesulitan belajar kalkulus 1 secara daring pada mahasiswa fakultas teknik. Penelitian ini bertujuan untuk menguraikan permasalahan yang dihadapi mahasiswa fakultas teknik Universitas Putra Indonesia YPTK Padang yang belajar kalkulus 1 secara daring. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah angket, yang dibuat menggunakan google form dan disebarkan melalui grup whatsapp kelas. Berdasarkan angket yang disebar dan setelah dilakukan rekapitulasinya, maka dapat disimpulkan bahwa kurang dari 50% mahasiswa merasa kesulitan belajar kalkulus secara daring.
Copyrights © 2022