BAHASA DAN SASTRA
Vol 15, No 1 (2015): Volume 15, Nomor 1, April 2015

MOTIVATIONAL FACTORS IN THE INDONESIAN EFL WRITING CLASSROOM

Gai mali, Yustinus Calvin (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Apr 2015

Abstract

Abstrak Meskipun motivasi dianggap penting sebagai salah satu faktor utama penentu pencapaian belajar siswa, pokok persoalan berkaitan dengan faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi siswa dalam mempelajari mata kuliah tertentu, khususnya menulis Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing yang berkaitan dengan para mahasiswa Indonesia, belum dikaji secara mendalam. Kajian dalam makalah ini bertujuan untuk meneliti faktor motivasi yang dirasakan oleh para mahasiswa Indonesia di kelas menulis Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing mereka. Peserta dalam kajian ini adalah 19 mahasiswa semester pertama di kelas Creative Writing F di Program Studi Pendidikan Guru Bahasa Inggris, Universitas Kristen Satya Wacana, tahun ajaran 2014/2015. Data penelitian diambil dari jurnal reflektif dimana para peserta menuliskan refleksi mereka berkaitan dengan pokok persoalan tersebut. Analisa data nampak membuktikan bahwa kinerja positif seorang guru, teman sekelas yang inspiratif, orang tua yang memotivasi, dan suasana kelas yang positif merupakan faktor utama yang mempengaruhi motivasi belajar para mahasiswa di dalam kelas mereka. Pada akhirnya, kajian ini nampak mengindikasikan pentingnya kolaborasi konstruktif antara guru, mahasiswa, dan orang tua sebagai faktor utama penentu motivasi belajar dan pencapaian akademis para siswa di dalam kelas menulis mereka.Kata-kata kunci: motivasi, faktor motivasi, menulis Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing, kelas Creative Writing AbstractDespite the essence of motivation as one of primary determinants for students’ learning achievement, issues of factors influencing students’ motivation in learning a particular subject, particularly English as a Foreign Language (EFL) writing with regard to Indonesian university students, have not been discussed sufficiently. The study reported in this paper aims to explore motivational factors perceived by Indonesian university students in their EFL writing classroom. The participants of the study were 19 freshmen at Creative Writing Class F within the English Language Education Study Program, Faculty of Language and Literature, Satya Wacana Christian University (ED-SWCU), academic year 2014/2015. Data was collected through reflective journals in which the participants wrote their reflections dealing with the issues. The data analysis appeared to prove that positive teacher’s performance, inspiring classmates, motivational parents, and positive classroom atmosphere were primary factors influencing the students’ learning motivation in their classroom. Finally, the present study would seem to indicate the importance of constructive collaboration among teachers, students, and parents in determining the students’ learning motivation and academic achievement in their EFL writing classroom.Keywords: motivation, motivational factors, EFL writing, Creative Writing class

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

BS_JPBSP

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

JURNAL PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA (Journal of Language and Literature Education) is published by Faculty of Language and Literature Education, Universitas Pendidikan Indonesia. It publishes research-based articles in the field of language, literature, and its teaching and learning. It is published ...