Jurnal Tashwir
Vol 2, No 4 (2014): (Juli-Desember)

Strategi Pembelajaran Berbasis Ava (Audio Visual Aids) Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits pada MIN di Kota Banjarmasin

Suraijiah, Suraijiah (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Feb 2016

Abstract

There are several alternatives of learning strategies of Quran and Hadith, i.e: reading aloud, questions-answers, attaching picture, talking stick, completing in the blank, manual reading, and making a-match. Conducted on Banjarmasin MIN students of 2014/2015 academic year, these learning strategies make use of AVA—lcd, video, lap top, slides, and ‘mufradat’ cards, as the learning media. There are several obstacles faced in the implementation of the AVA based learning strategies in Quran and Hadith subject, namely: limitation of time—2x35 minutes for every two subjects, dependence on IT media which results in dependence on electricity, and limited availability of AVA media, as well as limited knowledge and experiences. Keywords: Media based learning, learning strategies Terdapat beberapa penerapan strategi pembelajaran alternatif pada mata pelajaran  Al Qur’an hadits   yakni : reading aloud, tanya jawab,  attach picture, talking stick,  complete in the blank,  manual reading, serta make a-match, dengan basis media AVA yang dipakai yaitu lcd, vedio, lap top, slides serta kartu-kartu mufradat yang dilaksanakan pada siswa MIN di Kota Banjarmasin Tahun Akademik 2014/2015. Kendala penerapan strategi pembelajaran alternatif berbasis AVA pada pelajaran Al Qur’an Hadits pada siswa MIN di Kota Banjarmasin Tahun Akademik 2014/2015 meliputi: Pertama, Keterbatasan waktu yakni hanya 2 x 35 menit untuk setiap dua jam pelajaran.  Kedua, Adanya ketergantungan dengan media IT, maka penerapan strategi pembelajaran alternatif berbasis AVA sangat tergantung oleh listrik.  Ketiga, Keterterbatasan media AVA yang digunakan di setiap kelas, jadi untuk menggunakanya harus menyiapkan terlebih dahulu; ini tentu menyita waktu pembelajaran. Keempat, Keterbatasan pengetahuan dan pengalaman. Kata Kunci : Pembelajaran berbasis media, strategi pembelajaran

Copyrights © 2014