EduChemia (Jurnal Kimia dan Pendidikan)
Vol 1, No 1 (2016): Available Online in January 2016

Motivasi Belajar Siswa pada Materi Ikatan Kimia Melalui Metode Praktikum

Sella Marselyana Abadi (Pendidikan Kimia FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta)
Evi Sapinatul Bahriah (Pendidikan Kimia FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta)



Article Info

Publish Date
30 Jan 2016

Abstract

Abstract: This study aims to determine student’s motivation in chemical bonding material throught practical methods. The method used descriptive method. The research instrument used a questionnaire motivation to learn.  The sample was students grade X.5 SMA Muhammadiyah 25 Pamulang consist of 11 male and 16 female students. Data obtained in the form of percentage of the average value of each indicator of motivation. Implementasi result of learning using the practical method showed that the students’ motivation in chemical bonding material through practical methods including the high criteria. It can be seen from the average percentage of each indicator learning motivation which includes interest in learning is 84.97% (high), persistence in learning is 83.82% (high), participant in learning is 89.80% (high), the effort to learn is 85.79% (high), and great attention to learning is 77.31% (high).Keywords: Motivation, Practical Methods, Chemical BondingAbstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui motivasi belajar siswa pada materi ikatan kimia melalui metode praktikum. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif. Instrumen penelitian yang digunakan adalah angket motivasi belajar. Sampel penelitian ini adalah siswa/i kelas X.5 SMA Muhammadiyah 25 Pamulang dengan jumlah 27 orang siswa/i yang terdiri atas 11 siswa dan 16 siswi. Data yang diperoleh berupa persentase nilai rata-rata tiap indikator motivasi. Hasil imlementasi pembelajaran dengan menggunakan metode praktikum menunjukkan bahwa motivasi belajar siswa pada materi ikatan kimia melalui metode praktikum termasuk dalam kriteria tinggi. Hal ini dapat terlihat dari persentase rata-rata tiap indikator motivasi belajar yang meliputi minat belajar dengan persentase 84,97% (tinggi), ketekunan dalam belajar dengan persentase 83,82% (tinggi), partisipasi dalam belajar dengan persentase 89,80% (tinggi), usaha untuk belajar dengan persentase 85,79% (tinggi), dan besar perhatian dalam belajar dengan persentase 77,31% (tinggi).Kata Kunci: Motivasi Belajar, Metode Praktikum, Ikatan Kimia

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

EduChemia

Publisher

Subject

Chemical Engineering, Chemistry & Bioengineering Chemistry Education Materials Science & Nanotechnology

Description

Focus and Scope Educhemia (Jurnal Kimia dan Pendidikan) is Periodicals published the results of research related to the development of science and technology in the field of Chemistry and Chemistry education as a form of intellectual property Chemistry: Organic chemistry, Inorganic chemistry, ...