Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol.1, No.5, Mei 2016

PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BAHASA INDONESIA BAGI PENUTUR ASING (BIPA) TINGKAT MADYA

Sheilla Arumdyahsari (Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Widodo Hs (Dosen Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Gatut Susanto (Dosen Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 May 2016

Abstract

The purpose of this research is to develop BIPA’s teaching materials in intermediate level with reference ACTFL, integrative learning model, and communicative with design eligibility notice, presentation, content, language, and application. Data obtained from observation, interviews, and questionnaires. Data were analyzed using qualitative and quantitative techniques. The study states that the teaching materials developed worthy and ready to be implemented. There revisions on the book's cover, captions, sheets offerings, variations in grammar exercises, and language in the preface.Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan bahan ajar BIPA tingkat madya dengan acuan ACTFL, model pembelajaran integratif, dan komunikatif dengan memerhatikan kelayakan kegrafikan, penyajian, isi, bahasa, dan penerapan. Data diperoleh dari observasi, wawancara, dan angket. Data dianalisis menggunakan teknik kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian menyatakan bahwa bahan ajar yang dikembangkan layak dan siap diimplementasikan. Terdapat revisi pada sampul buku, keterangan gambar, lembar persembahan, variasi latihan tata bahasa, dan bahasa pada kata pengantar.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...