Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam
Vol 20, No 2 (2015): Jurnal Pengajaran MIPA - Oktober 2015

TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS (STAD) DAN TIPE THINK-PAIR-SHARE (TPS) PADA SISWA SMP

Suripah, Mrs. (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Sep 2015

Abstract

This study aimed to get empirical evidence about the effectiveness of STAD and TPS cooperative learning on junior high school students’ achievement and interest in mathematics. This study was a quasi- experimental research design with completely randomized factorial design. Sample were seventh grade students from two schools in Kebumen. The research instruments consisted of tests and interest questionnaire which contains questions and statement to determine the effectiveness of the learning model on students’ achievement and interest. The results showed that there was significant difference in achievement for STADA class (p = 0.046), STADB (p = 0.000), TPSA (p = 0.000), and TPSA (p = 0.042). In terms of interest, STAD and TPS significantly differed (p = 0.001, p <0.005). Multivariate analysis results show that there was interaction between learning model with the type of school (p = 0.001, p <0.005). It can be concluded that STAD and  TPS cooperative learning  were effective from the aspect of students achievement and interest in mathematics. ABSTRAKPenelitian  ini  bertujuan  untuk  memperoleh  bukti  empiris  tentang  keefektifan  model  pembelajaran kooperatif tipe STAD dan TPS ditinjau dari aspek prestasi dan minat siswa SMP terhadap matematika. Penelitian ini adalah penelitian kuasi eksperimen dengan desain completely randomized factorial design. Sampel penelitian adalah siswa kelas VII dari dua sekolah yang ada di Kabupaten Kebumen. Instrumen penelitian  terdiri  atas  tes dan  angket  minat  yang berisi  soal-soal  uraian  dan  item pernyataan  untuk mengetahui keefektifan model pembelajaran ditinjau dari aspek prestasi dan minat belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan prestasi yang signifikan untuk kelas STADA (p= 0,046), STADB (p= 0,000), TPSA (p= 0,000), dan TPSA (p= 0,042). Pada aspek minat, kelas STAD dan TPS juga berbeda signifikan (p=0,001,). Hasil analisis Multivariat menunjukkan bahwa terdapat interaksi antara model pembelajaran dengan jenis sekolah  (p=0,001). Dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran kooperatif tipe STAD dan tipe TPS efektif ditinjau dari aspek prestasi maupun minat siswa terhadap matematika.

Copyrights © 2015