Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application
Vol 4 No 3 (2015): September 2015

HUBUNGAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN PRESTASI AKADEMIK MAHASISWA BIMBINGAN DAN KONSELING 2013 UNNES

Nursamiaji, Agung (Unknown)



Article Info

Publish Date
09 Sep 2015

Abstract

Motivasi belajar yang dimiliki mahasiswa dalam kegiatan pembelajaran sangat berperan untuk meningkatkan prestasi akademik. Mahasiswa yang bermotivasi tinggi dalam belajar akan memperoleh prestasi akademik yang tinggi pula, artinya semakin tinggi motivasinya, semakin tinggi intensitas usaha dan upaya yang dilakukan, maka semakin tinggi prestasi akademik yang diperolehnya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara motivasi belajar dengan prestasi akademik mahasiswa jurusan Bimbingan dan Konseling angkatan 2013 Universitas Negeri Semarang. Penelitian ini merupakan penelitian korelasional dengan pendekatan kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa jurusan Bimbingan dan Konseling angkatan 2013 Universitas Negeri Semarang. Teknik sampel yang digunakan adalah Random Sampling sehingga didapatkan sampel sebanyak 32 mahasiswa. Analisis data menggunakan Analisis Deskriptif Persentase dan korelasi product moment. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Mahasiswa jurusan Bimbingan dan Konseling Universitas Negeri Semarang angkatan 2013 memiliki tingkat motivasi belajar yang tinggi yaitu sebanyak 71,9% mahasiswa. (2) Mahasiswa jurusan Bimbingan dan Konseling Universitas Negeri Semarang angkatan 2013 memiliki tingkat prestasi akademik yang tinggi yaitu sebanyak 68,8% mahasiswa. (3) Terdapat hubungan yang kuat antara motivasi belajar dengan prestasi akademik mahasiswa jurusan Bimbingan dan Konseling angkatan 2013, dengan rhitung sebesar 0,721. Jadi semakin tinggi motivasi belajar maka semakin tinggi juga prestasi akademik mahasiswa dan sebaliknya.Motivation owned by students in learning activities contribute to improve academic achievement. The higher the motivation, the higher the academic achievement obtained. The purpose of this study is determine the relationship between learning motivation and academic achievement of students in Guidance and Counseling department (GCD) force 2013 Unnes. This research is correlation with quantitative approach. The population were students of GCD force in 2013 Unnes. Sampling technique was random sampling to obtain sample (32 students). Two variables in this study are independent variable (learning motivation) and dependent variable (academic achievement). Data collection method using questionnaire. To test data validity use the formula Product Moment. Reliability test by using Alpha formula. Analysis of data using Descriptive Analysis Percentage and product moment correlation. The results showed that (1) Students of GCD Unnes force in 2013 on average have a high level of motivation to learn which are 71.9%. (2) Student of GCD Unnes force in 2013 on average have high level of academic achievement which are 68.8%. (3) There is a strong relationship between learning motivation and academic achievement of students in GCD force in 2013 Unnes, with rhitung at 0.721. So the higher the learning motivation, the higher the academic achievement.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jbk

Publisher

Subject

Education Social Sciences Other

Description

Indonesian journal of guidance and counceling publishes research articles and conceptual analysis of guidance and counseling both in schools and out of school education that includes the study of guidance counseling, management, and counseling application approaches, innovation, media / information ...