DIDAKTIKA BIOLOGI: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi
Vol 1, No 1 (2017): Maret 2017

PENERAPAN JURNAL BELAJAR DALAM STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP BIOLOGI SEL

Irmanasari, Pipit (Unknown)
Lukitasari, Marheny (Unknown)
Primiani, Cicilia Novi (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Mar 2017

Abstract

Hasil belajar mahasiswa pada matakuliah Biologi Sel masih relatif rendah karena proses pelaksanaan pembelajaran berpusat pada pendidik dan mahasiswa merasa sulit untuk memahami materi yang disampaikan oleh dosen. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan jurnal belajar sebagai alat dalam upaya meningkatkan pemahaman konsep mahasiswa pada matakuliah Biologi Sel. Penelitian dilakukan pada mahasiswa semester II Prodi Pendidikan Biologi IKIP PGRI Madiun sebanyak 53 mahasiswa (26 mahasiswa untuk kelas 2A) dan (27 mahasiswa untuk kelas 2B). Pelaksanaan penelitian dilakukan selama tiga kali tatap muka dari matakuliah Biologi sel KD 1-3. Data yang dikumpulkan dalam penelitian ini berupa data keterlaksanaan STAD, data jurnal belajar dan data pemahaman konsep. Data pemahaman konsep didapatkan dengan pemberian pertanyaan kuis di akhir pembelajaran. Hasil penelitian menunjukkan pelaksanaan pembelajaran dengan menggunakan jurnal belajar mengalami peningkatan dari pertemuan I sebesar 13,32 meningkat menjadi 13,42 pada pertemuan II dan III, dan terdapat peningkatan nilai kuis dari tiap KD pada kategori sedang dan rendah. Students’ learning outcomes were still relatively low at Celluler Biology Subject because the implementation process of learning was centered on lecturer and stundents found it difficult to understand the subject material. This study aimed to determine the application of learning journal as a tool in the effort to increase students understanding of Celluler Biology concept. The study was conducted at 53 second semester stundents (26 students for class 2A and 27 students for class 2B) of Biology Education Program Study of PGRI Teachers Training College, Madiun. The study was conducted during three meetings for KD 1-3 (Kompetensi Dasar=Basic Competence) of Celluler Biology Subject. The collected data were the implemented STAD data, the learning journal data and the concept understanding data. The concept understanding data were obtained by giving the quiz questions at the end of learning. The study result showed that the learning with implementation of learning journal increased from first meeting at 13.32 became 13.42 at meeting II and III, and there was the increase of quiz value from each KD on both medium and low categories.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

dikbio

Publisher

Subject

Education

Description

Didaktika Biologi (Biology Didactics, in english) is a journal that contains scientific articles of research results in the field of biological education. Didaktika Biologi is for teachers, lecturers, students, researchers, and practitioners who concentrate and contribute in the field of biological ...