Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application
Vol 7 No 1 (2018): Maret 2018

Peningkatan Kepercayaan Diri Berbicara Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Permainan Simulasi

Asmara, Tejo (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Apr 2018

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui upaya dan keberhasilan dalam meningkatkan kepercayaan diri berbicara di depan umum melalui layanan bimbingan kelompok dengan menggunakan teknik permainan simulasi pada siswa kelas VIII E di SMP Negeri 3 Suruh pada tahun pelajaran 2015/ 2016.Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Bimbingan Konseling (PTBK). Metode penelitian menggunakan penelitian tindakan dengan prosedur perencanaan, melakukan tindakan, observasi dan refleksi yang terdiri dari dua siklus. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu: angket siswa, observasi dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa layanan bimbingan kelompok dengan teknik permainan simulasi dapat meningkatkan kepercayaan diri berbicara di depan umum dari perolehan skor rata-rata 4,0 (rendah) menjadi 5,8 (sedang). Siswa menjadi lebih percaya diri ketika berbicara di depan umum baik pada saat kegiatan kelompok di luar kelas maupun pada saat pelajaran di dalam kelas. Jadi dapat disimpulkan bahwa layanan bimbingan kelompok dengan teknik permainan simulasi dapat meningkatkan kepercayaan diri berbicara di depan umum.  The research aims to know the effort and success in improving public speaking self-confidence through group guidance services by using simulation game techniques on the students of class VIII E SMP Negeri 3 Suruh, school year 2015/ 2016. The type of the research is Counseling and Guidance Action Research. The procedures being used in the research are planning, acting, observing and reflecting. It consits of two cyles. Collecting data technique being used are: students’ questionnaire, observation and documentation. The result of the research shows that group guidance services by using simulation game techniques improving public speaking confidence, from average score 4.0 (low) to score 5.8 (middle). Students more confident in public speaking during group activities outside the classroom and during the lessons. It can be concluded that group guidance services by using simulation game techniques improving public speaking confidence.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jbk

Publisher

Subject

Education Social Sciences Other

Description

Indonesian journal of guidance and counceling publishes research articles and conceptual analysis of guidance and counseling both in schools and out of school education that includes the study of guidance counseling, management, and counseling application approaches, innovation, media / information ...