Ethos
Vol 6 No.2 (Juni, 2018) Ethos: Jurnal Penelitian dan Pengabdian (Sains & Teknologi)

Pelatihan Manajemen Konten Berbasis E-Learning bagi Guru – Guru Pondok Pesantren Kelurahan Sasak Panjang, Kabupaten Bogor

Theresia Wati (Unknown)
Henki Bayu Seta (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Jul 2018

Abstract

Abstract. The learning process performed by teachers generally using the lecture method or deliver the learning materials orally. Communication is done in one way, and if there are learners who pay less attention to the lesson, they will be missed the lesson . One way to overcome this problem is to use information technology-based learning media (e-learning). The software used is LMS (Learning Management System) MOODLE based on Open Source and Ms. Office Applications Power Point for learning the content creation. The aim of the program is to improve the ability of teachers in mastering the information technology (ICT), to train the teachers to create teaching material content of ICT-based, and to allow teachers to update teaching materials in the future. The training was conducted using the method of learning by doing, where each participant can learn by direct practice. The activities done in the project were collecting data on teachers with a minimum requirement of the ability to run a computer properly, training on teaching materials based on office applications using Ms. Power Point, and training in the use of e-learning for teachers in Islamic boarding school of Taruna Insani. Training undertaken include the course setting and management. During the implementation of the training, participants will be given assistance or consultation for those who are having trouble.Keywords: Information technology, e-learning, learning contentAbstrak. Proses pembelajaran yang dilakukan oleh guru menggunakan metode ceramah atau penyampaian bahan pelajaran secara lisan, komunikasi dilakukan secara satu arah dan jika ada peserta didik yang kurang memperhatikan pelajaran, maka peserta didik akan ketinggalan. Salah satu cara mengatasi permasalahan tersebut adalah dengan menggunakan media pembelajaran berbasis teknologi informasi (e-learning). Perangkat lunak yang digunakan adalah perangkat lunak LMS (Learning Management System) MOODLE yang berbasis Open Source dan Aplikasi Perkantoran Ms. Power Point untuk pembuatan konten pembelajaran. Tujuan dari program ini meningkatkan kemampuan guru dalam bidang penguasaan teknologi informatika (TIK), memberikan pelatihan bagi guru untuk membuat content bahan ajar berbasis TIK dan memudahkan guru untuk mengupdate bahan ajar di kemudian hari. Pelatihan dilakukan dengan menggunakan metode learning by doing, dimana setiap peserta dapat belajar dengan cara langsung mempraktekkan. Kegiatan yang dilakukan yaitu melakukan pendataan guru – guru dengan syarat minimal mampu mengoperasikan komputer dengan baik, melakukan pelatihan pembuatan kontent bahan ajar berbasis aplikasi perkantoran dengan menggunakan Ms. Power Point, dan melakukan pelatihan penggunaan e-learning untuk guru – guru di pondok pesantren Taruna Insani. Pelatihan yang dilakukan antara lain setting cource dan manajemen course. Selama pelaksanaan pelatihan, peserta akan diberikan pendampingan atau konsultasi bagi peserta yang mengalami kesulitan.Kata Kunci : Teknologi informasi, E-learning, konten, pembelajaran

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

ethos

Publisher

Subject

Education

Description

Academic journals that adhere to the highest standards of peer review. The journal is centered in the research and dedication in the science and technology field. The character of the journal are open and contribute to the results of research and dedication and represent of guiding belief in ...