Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application
Vol 7 No 4 (2018): Desember 2018

Berpikir Positif dan Kepercayaan Diri Meningkat Melalui Konseling Kelompok

Nurtiffany, Tara Gheasanti (Unknown)
Wibowo, Mungin Eddy (Unknown)
Setyowani, Ninik (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Dec 2018

Abstract

Tujuan penelitian ini untuk membuktikan tingkat efektifitas dan perbedaan tingkat efektifitas konseling kelompok dalam meningkatkan sikap berpikir positif dan percaya diri. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian eksperimen dengan desain Pre-Experimental berbentuk Group Pretest-Posttest Design. Kelompok yang diteliti yaitu kelompok konseling berpikir positif dan kelompok konseling percaya diri. Dengan menerapkan tehnik purposive sampling didapatkan 7 anggota dari masing-masing kelompok. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan skala Berpikir Positif dan skala Percaya Diri. Hasil analisis uji Wilcoxon Match Pair Test menunjukkan bahwa konseling kelompok efektif untuk meningkatkan sikap berpikir positif (p = 0,017 < 0,05) dan kepercayaan diri siswa (p = 0,018 < 0,05); sedangkan penggunaan analisis independent sample t-test menunjukkan bahwa tidak ada perbedaan antara keefektifan konseling kelompok untuk meningkatkan sikap berpikir positif siwa dan kepercayaan diri siwa (p = 0,573 > 0,05). Penelitian ini memberikan implikasi bagi siswa dengan meningkatnya sikap berpikir positif dan percaya diri. Kata kunci: Berpikir Positif; Konseling Kelompok; Percaya Diri  ABSTRACT This study proves level of effectiveness and the different levels of effectiveness of group counseling to improve positive-thinking attitude and self-confidence. This study used experimental research method with pre-experimental design with group pretest-posttest design. The group studied were positive-thinking counseling group and self-confidence counseling group. From pusrposive sampling technique obtained 7 participants of the study from each group. Data was collected using Skala Berpikir Positif and Skala Percaya Diri. The result of study data analysis using Wilcoxon Match Pair Test showed that group counseling effectively can inprove positive-thingking attitude (p = 0,017 < 0,05) and student confidence (p = 0,018 < 0,05); whereas the use of independent sample t-test showed no difference between effectiveness of group counseling to improve students positive-thinking attitude and self-confidence (p = 0,573 > 0,05). This study provides implications for students with an increased attitude of positive thinking and self-confidence Keyword: Positive thinking; Group of Counseling; sel-confident

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jbk

Publisher

Subject

Education Social Sciences Other

Description

Indonesian journal of guidance and counceling publishes research articles and conceptual analysis of guidance and counseling both in schools and out of school education that includes the study of guidance counseling, management, and counseling application approaches, innovation, media / information ...