UPEJ Unnes Physics Education Journal
Vol 5 No 1 (2016)

ANALISIS ASPEK KINERJA LITERASI SAINS PADA MATERI KALOR FISIKA

Bashooir, K. (Unknown)
Supahar, Supahar (Unknown)



Article Info

Publish Date
19 Sep 2016

Abstract

Tujuan dari penulisan makalah ini adalah untuk mendapatkan gambaran yang jelas mengenai konsep literasi sains dan aspek-aspeknya untuk peningkatan kualitas pendidikan. Literasi sains warga negara Indonesia masih rendah bila dibandingkan dengan negara-negara yang lain. Hal tersebut diketahui dari hasil PISA tahun 2012. Dalam pembahasan, konsep literasi sains dan aspek-aspeknya difokuskan dalam konteks pelajaran fisika pada pokok bahasan kalor. Metode yang digunakan adalah studi literatur dengan beberapa sumber berupa dokumen pemerintahan, jurnal penelitian, buku serta laporan penelitian yang relevan. Dokumen pemerintahan yang dimaksud adalah undang-undang, peraturan menteri dan hasil dari BSNP. Laporan pengukuran yang dimaksud adalah laporan yang berasal dari PISA. Aspek-aspek kinerja literasi sains yang disusun dapat digunakan sebagai panduan dalam mengembangkan perangkat pembelajaran ataupun perangkat asesmen literasi sains pada pelajaran fisika dengan materi kalor. The aim of this paper is to get a clear picture of scientific literacy concept and it's aspects for improving the quality of education. The Science literacy of Indonesian is still lower when compared with other countries. We can know about that from the results of PISA 2012. In this discussion, the concept of scientific literacy and it's aspects in the context of physics focused on heat subject. The literature study is used as method for this paper. This paper is written down of some literature sources such as government documents, research journals, books and research reports relevant. The Government document is a government of laws, regulations and the results of BSNP minister. The relevant research report is  a report emanating from some institution like Pisa and TIMSS. Aspects of scientific literacy performance can be used as a guide in developing a learning device or  assessment devices of scientific literacy in the subject matter of physics with heat.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

upej

Publisher

Subject

Education Physics

Description

Unnes Physics Education Journal aims to publish results of empirical studies, theoretical studies, and conceptual analysis in the fields of education phylosophy and theory, physics education, development of physics learning instruments, physics learning media, experiments activity development in the ...