Istawa: Jurnal Pendidikan Islam
Vol 4, No 1 (2019): Istawa: Jurnal Pendidikan Islam

Application of Analysis of Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats in Islamic Education Institutions

Ava Swastika Fahriana (Islamic University (UIN) Malik Ibrahim Malang - Indonesia)
Miftachul Huda (Universiti Teknologi Malaysia)



Article Info

Publish Date
23 Mar 2019

Abstract

SWOT analysis (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats) is carried out by educational institutions to assess the strengths and weaknesses of the institution before setting goals and outlining achievement goals, which is a logical consequence that must be taken by educational institutions to operate smoothly. Strength and weakness tests are internal audits of how effective the institution's performance is. While opportunities and threats concentrate on the external context or environment in which an institution operates. The SWOT analysis aims to find essential aspects of things such as strengths, weaknesses, opportunities, threats. The purpose of this test is to maximize power, minimize weaknesses, reduce risks and build opportunities. Recognizing strengths, weaknesses, opportunities, threats and continuing to reflect is a step towards advancing for Islamic educational institutions. Analisis SWOT (Strengths, Weaknesses, Opprtunities, and Threats) dilakukan oleh  lembaga pendidikan untuk mengkaji kekuatan dan kelemahan pada lembaga tersebut sebelum menentukan tujuan dan menggariskan tindakan pencapaian tujuan, yang merupakan konsekuensi logis yang perlu ditempuh lembaga pendidikan agar supaya lancar di dalam operasionalnya. Uji kekuatan dan kelemahan pada dasarnya merupakan audit internal tentang seberapa efektif performa institusi. Sementara peluang dan ancaman berkonsentrasi pada konteks eksternal atau lingkungan tempat sebuah isntitusi beroperasi. Analisis SWOT bertujuan untuk menemukan aspek-aspek penting dari hal-hal kekuatan, kelemahan, peluang, ancaman. Tujuan pengujian ini adalah untuk memaksimalkan kekuatan, meminimalkan kelemahan, mereduksi ancaman dan membangun peluang. Mengenali kekuatan, kelemahan, peluang, ancaman dan terus melakukan refleksi adalah sebuah langkah bersar untuk menuju kemajuan bagi lembaga pendidikan Islam.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

istawa

Publisher

Subject

Arts Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

ISTAWA: Jurnal Pendidikan Islam (IJPI) [Journal of Islamic Education] is an International Education Journal published by Postgraduate Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Indonesia. The journal publishes empirically grounded and multidisciplinary work on Islamic Education and its related issues: ...