cover
Contact Name
Hendra
Contact Email
hendra.wijayanto@uta45jakarta.ac.id
Phone
+6281908756400
Journal Mail Official
hendra.wijayanto@uta45jakarta.ac.id
Editorial Address
retnayu.prasetyanti@uta45jakarta.ac.id
Location
Kota adm. jakarta utara,
Dki jakarta
INDONESIA
The Indonesian Journal of Public Administration (IJPA)
ISSN : -     EISSN : 24600369     DOI : -
Core Subject : Social,
Fokus IJPA memusatkan perhatian pada permasalahan utama dalam pengembangan keilmuan administrasi publik meliputi: 1. Perkembangan Birokrasi dan Administrasi Pemerintahan 2. Desentralisasi, Otonomi Daerah, Pelayanan Publik 3. Kebijakan Publik dan Good Governance 4. Manajemen Pembangunan dan Pemberdayaan Masyarakat
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 1, No 1 (2015): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2015" : 7 Documents clear
TRANSPARANSI ANGGARAN PENDAPATAN DAN BELANJA DAERAH (APBD) MELALUI PENERAPAN E-BUDGETING (Dalam Perspektif Teori Good Governance) Hendra Wijayanto
The Indonesian Journal of Public Administration (IJPA) Vol 1, No 1 (2015): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2015
Publisher : Department of Public Administration, Faculty of Social and Political Science, Universitas

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.52447/ijpa.v1i1.79

Abstract

Penerapan reformasi birokrasi di bidang anggaran manajemen dianggap tidak memiliki sistem terstruktur. Dalam pemerintah daerah, hal ini ditandai dengan transparansi yang rendah dan akuntabilitas dalam sistem penganggaran lokal. Sistem manajemen keuangan yang mana masih kontradiktif dengan tujuan pemerintahan yang baik membutuhkan transparansi dan akuntabilitas dalam semua bidang pemerintahan. Munculnya e-budgeting secara tidak langsung menjadi bukti pemanfaatan program e-government di Indonesia. Trasnparansi dan partisipasi masyarakat diharapkan mendukung pemerintah untuk melakukan perbaikan dalam kualitas pelayanan publik.Kata Kunci : Reformasi Birokrasi, Good Governance, E-Budgeting, Good GovernanceThe application of bureaucracy reform in the field of management budget is considered not to having structurized systems. In a district government, it is characterized by low transparency and accountability in Local Budgeting system. Finance management system however still is contradictive with the objective of good governance that requires transparency and accountability in all areas of government. The emergence of e-budgeting indirectly becomes a proof of the utilization of e-government program in Indonesia. Transparency and public participation is expected to support government to make improvements in public service quality.Keywords : Bureaucratic Reform, Good Governance, E-Budgeting, Good Governance
PENGARUH KOMPETENSI SUMBER DAYA MANUSIA TERHADAP KUALITAS PELAYANAN JASA DOKUMEN IMPOR DI PT SARANA PUBLIK LOGISTIK JAKARTA Dewi Yuliyanti
The Indonesian Journal of Public Administration (IJPA) Vol 1, No 1 (2015): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2015
Publisher : Department of Public Administration, Faculty of Social and Political Science, Universitas

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.52447/ijpa.v1i1.80

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada pengaruh kompetensi sumber daya manusia untuk layanan kualitas dokumen impor di PT Sarana Logistik Umum Jakarta. Judul penelitian ini diangkat berdasarkan pengalaman yang menunjukkan penurunan jumlah pengguna layanan selama lima tahun terakhir. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan menggunakan uji statistik regresi linier sederhana. Berdasarkan hasil penelitian, data yang diperoleh persamaan regresi sebagai berikut: Y = 23,6 + 0,405X. Berdasarkan analisis data statistik, indikator penelitian ini adalah valid dan variabel yang dapat diandalkan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hipotesis "r hitung" adalah lebih besar dari r tabel (0,651> 0,266) dengan tingkat signifikansi 6,095, sehingga hipotesis ini diterima dan ada pengaruh positif dan signifikan antara kompetensi sumber daya manusia terhadap kualitas pelayanan impor dokumen di PT Sarana Umum Logistik. Kata Kunci :  Kompetensi, Sumber Daya Manusia, Kualitas Layanan.This study aims to determine whether there is an influence of human resource competence to quality services of import documents in PT Sarana Public Logistics Jakarta. The title of this research was appointed based on experiences that showed a decrease in the number of service users over the last five years. This research is a quantitative study using statistical testing of simple linear regression. Based on the results of the study, the data obtained the following regression equation: Y = 23.6 + 0,405X. Based on statistical data analysis, the indicators of this study are valid and variables are reliable. The results showed that the hypothesis “r hitung” was greater than r table (0.651> 0.266) with  a significance level of 6.095, so that this hypothesis was accepted and there is a positive and significant effect between human resource competence towards service quality of import documents in PT Sarana Public Logistics. Keywords  :  Competence, Human Resources, Quality Services.
KARAKTERISTIK BIROKRASI LOKAL (Aristokrasi Jabatan Kepala Desa di Desa Sumberejo, Kecamatan Kerjo, Kabupaten Karanganyar) Umi Raestyawati
The Indonesian Journal of Public Administration (IJPA) Vol 1, No 1 (2015): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2015
Publisher : Department of Public Administration, Faculty of Social and Political Science, Universitas

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.52447/ijpa.v1i1.71

Abstract

Topik hari ini yang menjadi menarik adalah munculnya fenomena regenerasi dan pejabat yang akan berada di birokrasi melalui sebuah skenario di mana kepala daerah calon termasuk kepala desa berasal dari darah atau ikatan keluarga dengan pejabat incumbent. Ini adalah cermin dari aristokrasi dalam praktik demokrasi kita. Posisi adalah amanah yang dipercayakan oleh masyarakat kepada mereka yang berkompeten dan benar-benar mampu melaksanakan tanggung jawab secara profesional, untuk menuju posisi terendah dalam pemerintahan desa bahkan sebagai kepala desa, kehadiran karakteristik birokrasi lokal di desa mengarah pada pembentukan dinasti atau tidak atau aristokrasi birokrasi menjadi penting adalah adanya partisipasi masyarakat untuk mengawasi proses pembuktian proses pemilihan desa dianggap memenuhi prosedur atau hanya skenario posisi turunan.Kata Kunci : Birokrasi, Aristokrasi, Office, Kepala Desa.Topic today that becomes interesting is the emergence of the phenomenon of regeneration and officials who would have been in the bureaucracy through a scenario where the prospective head region including the head of the village is derived from the blood or family ties with the incumbent officials. It is a mirror of the aristocracy in our democratic practices. Position is the mandate entrusted by the people to those who are competent and truly capable of carrying out responsibilities in a professional manner, to the lowest position in the village administration even as the village head, the presence of the characteristic of the local bureaucracy in the village leads to the formation of a dynasty or not or bureaucratic aristocracy becomes important is the presence of community participation to oversee the process of proving the election process for the village is considered to meet the procedure or simply a derivative positions scenario.Keywords : Bureaucracy, Aristocracy, Office, Head Village
PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN EFEKTIVITAS KOMUNIKASI ANTAR PRIBADI DAN PERILAKU MASYARAKAT (Studi Kepemilikan Dokumen Resmi Kependudukan dan Pencatatan Sipil) Bambang Irawan
The Indonesian Journal of Public Administration (IJPA) Vol 1, No 1 (2015): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2015
Publisher : Department of Public Administration, Faculty of Social and Political Science, Universitas

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.52447/ijpa.v1i1.81

Abstract

Secara teoritis, penelitian ini dibatasi oleh dua faktor atau variabel yaitu variabel kualitas pelayanan dan variabel efektivitas komunikasi interpersonal. Perubahan perilaku dari pasif menjadi aktif ini tentunya diharapkan mendukung dan memfasilitasi program di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menggambarkan dan menganalisis dampak kualitas pelayanan dan efektivitas komunikasi interpersonal apakah secara parsial maupun simultan akan mempengaruhi perilaku orang dalam pengolahan dokumen resmi kependudukan dan catatan sipil. Penelitian ini menggunakan pendekatan survey, jenis penelitian adalah studi korelasi. Pengambilan sampel dilakukan dengan cara cluster and random sampling dengan rumus Yamane diperoleh (100 keluarga), sedangkan teknik analisis data yang digunakan adalah regresi multivariat. Kata Kunci :       Kualitas Pelayanan, Efektivitas Komunikasi Interpersonal, PerilakuTheoretically, this study is limited by 2 (two) factors or variables which are; service quality variable and the effectiveness of interpersonal communication variable. The change of behavior from passive to active is certainly expected to support and facilitate the program in the Department of Population and Civil Registration. The purpose of this study is to describe and analyze the extended impact of service quality and the effectiveness of interpersonal communication whether partially or simultaneously will affect the behavior of people in processing official document population and civil registration. This study uses a survey approach and type of study is explanatory and correlation study. Determination of the sample using random cluster sampling technique with Yamane formula (100 families), while the data analysis technique used is multivariate regression. Keywords   :   Service Quality, The Effectiveness Of Interpersonal Communication,  Behavior
REFORMASI BIROKRASI DITINJAU DARI ASPEK PELAYANAN PUBLIK & KETERBUKAAN INFORMASI PUBLIK ., Firman
The Indonesian Journal of Public Administration (IJPA) Vol 1, No 1 (2015): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2015
Publisher : Universitas 17 Agustus 1945 Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mereformasi birokrasi dalam aspek pelayanan publik dan kebebasan informasi. Rendahnya kualitas pelayanan dan kebebasan informasi yang telah diselenggarakan di birokrasi membuat beberapa masalah dalam mencapai kualitas pelayanan yang baik. Peraturan tentang pelayanan publik harus menjadi acuan yang dapat dimaksimalkan dengan baik oleh regulator ketika diimplementasikan. Hal ini membuat pelayanan publik menjadi rumit, panjang dan mahal, Hal ini juga yg menjadi pemicu penyalahgunaan dan korupsi di berbagai tingkat pemerintahan. Ditambah dengan cara berpikir birokrasi yang tidak membuat masyarakat sebagai aktor yang harus dilayani. Agenda reformasi birokrasi juga cenderung tidak memiliki orientasi yang jelas dalam berbagai masalah birokrasi terutama dalam kinerja birokrasi Kata Kunci :  Birokrasi, Pelayanan Publik, Keterbukaan Informasi Publik.This study purposes to bureaucratic reform in terms of aspects of public services and freedom of information. Low quality of services and freedom of information that has been held in the bureaucracy make some troubles in attaining a good quality service. The regulations concerning public services should become a reference that can be maximized well by the regulator in the execution. This made public services being complicated, long and expensive, this also triggers an abuse and corruption in various levels of government. Coupled with the manner of thinking of the bureaucracy that does not make the community as an actor that must be served. Bureaucracy reform agenda also tends to not have orientation that clearly in complete various bureaucratic problems primarily in the performance of bureaucracy Keywords :   Bureaucracy, Public Service, Transparency of Public Information.
MODAL SOSIAL DALAM GERAKAN KOPERASI Dodi Faedlulloh
The Indonesian Journal of Public Administration (IJPA) Vol 1, No 1 (2015): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2015
Publisher : Department of Public Administration, Faculty of Social and Political Science, Universitas

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.52447/ijpa.v1i1.69

Abstract

ABSTRAKGerakan koperasi di Indonesia sudah berjalan lama, namun tidak ada bukti faktual keberhasilan koperasi di Indonesia. Sebagai asosiasi orang, modal ekonomi bukanlah hal utama dalam koperasi. Ada unsur-unsur lain yang juga lebih penting dipertimbangkan, modal sosial. Dalam tulisan ini penulis meneliti satu aspek modal sosial bahwa kepercayaan memainkan peran penting dalam pengembangan koperasi. Kepercayaan bisa hadir dari nilai-nilai yang berlaku dalam masyarakat, serta koperasi. Nilai-nilai koperasi seperti kemandirian, tanggung jawab pribadi, demokrasi, solidaritas, kesetaraan, keadilan dan solidaritas yang akan menumbuhkan modal sosial dari anggota koperasi.
DAMPAK PEMUKIMAN KUMUH TERHADAP KELESTARIAN LINGKUNGAN KOTA MALANG (Studi Penelitian di Jalan Muharto Kel Jodipan Kec Blimbing, Kota Malang Rofiana, Vifin
The Indonesian Journal of Public Administration (IJPA) Vol 1, No 1 (2015): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2015
Publisher : Universitas 17 Agustus 1945 Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pertumbuhan penduduk saat ini telah meningkat dan tidak sejalan dengan semakin meningkatnya kebutuhan hidup. Kondisi ekonomi yang mendesak dan kurangnya kesempatan kerja di pedesaan sehingga menyebabkan migrasi yang tinggi. Jumlah penduduk dan peningkatan migrasi dari daerah pedesaan tidak diimbangi dengan lahan yang tersedia di daerah perkotaan akhirnya memunculkan beberapa isu seperti munculnya kawasan kumuh. Selanjutnya, dampak dari kawasan kumuh terhadap kualitas lingkungan perlu intensif prihatin dengan pemerintah daerah, sektor swasta, LSM, dan masyarakat umum. Kata Kunci: Analisis Dampak Lingkungan, Area Kumuh, PendudukToday population growth has escalated and not balanced also with the increase of the necessities of life. The economy condition is urgent and lacking of job opportunities in rural area so that causes high flow migration. The number of inhabitants and the increase of migration from rural area not balance with the available land in urban areas then finally rise to varying issues such as the emergence of slum areas. Further, the impact of slum areas towards environmental quality needs to be intensively concerned by local government, private sectors, NGO, and general community. Keywords:  Impact Analysi, Environment, Slum Areas, Population

Page 1 of 1 | Total Record : 7


Filter by Year

2015 2015


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 1 (2024): THE INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) jANUARI-JUNI 2024 Vol 9, No 2 (2023): THE INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JULI-DESEMBER2023 Vol 9, No 1 (2023): THE INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI- JUNI 2023 Vol 8, No 2 (2022): THE INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JULI - DESEMBER 2022 Vol 8, No 1 (2022): THE INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2022 Vol 7, No 2 (2021): THE INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) |JULI - DESEMBER 2021 Vol 7, No 1 (2021): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2021 Vol 6, No 2 (2020): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JULI - DESEMBER 2020 Vol 6, No 1 (2020): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2020 Vol 5, No 2 (2019): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JULI - DESEMBER 2019 Vol 5, No 1 (2019): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2019 Vol 4, No 2 (2018): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JULI - DESEMBER 2018 Vol 4, No 1 (2018): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2018 Vol 3, No 2 (2017): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JULI - DESEMBER 2017 Vol 3, No 1 (2017): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2017 Vol 2, No 2 (2016): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JULI - DESEMBER 2016 Vol 2, No 1 (2016): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2016 Vol 1, No 2 (2015): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JULI - DESEMBER 2015 Vol 1, No 1 (2015): INDONESIAN JOURNAL OF PUBLIC ADMINISTRATION (IJPA) | JANUARI - JUNI 2015 More Issue