cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
JURNAL PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Health, Education,
Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga (JPJO) adalah jurnal olahraga yang berlandasakan pendidikan. Memberikan informasi dalam berbagai lingkup isu-isu pendidikan jasmani, rekreasi dan olahraga. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga (JPJO) diharapkan mampu meningkatkan kualitas maupun kuantitas publikasi ilmiah berdasarkan persfektif teori-teori dan terbarukan di Indonesia.
Arjuna Subject : -
Articles 238 Documents
Pengaruh Pembelajaran Bola Tangan terhadap Perilaku Sosial Siswa Setiawan, Anang; Rahmat, Alit
JURNAL PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA Vol 3, No 1 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (883.222 KB) | DOI: 10.17509/jpjo.v3i1.10188

Abstract

The purpose of this study is to determine the effect of learning handball on the social behavior of students on the extracurricular handball in SMA Negeri 1 Lembang, West Bandung Regency. The method used in this research is descriptive (ex-postfacto). Result: (1) Learning handball gives significant influence to social behavior of students who follow extracurricular handball in SMA Negeri 1 Lembang, West Bandung Regency. (2) Social behavior of students who follow extracurricular handball belong to good category, that is equal to 79,65%. (3) The result of observation also shows that social behavior of students who follow extracurricular handball belong to good category, that is equal to 72,91%. Conclusion: learning handball gives a positive and significant influence on social behavior of students who follow extracurricular handball in SMA Negeri 1 Lembang West Bandung Regency. ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh pembelajaran bola tangan terhadap perilaku sosial siswa pada ekstrakurikuler bola tangan di SMA Negeri 1 Lembang, Kabupaten Bandung Barat. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif ex-postfacto. Hasil penelitian: (1) Pembelajaran bola tangan memberikan pengaruh yang signifikan terhadap perilaku sosial siswa yang mengikuti ekstrakurikuler bola tangan di SMA Negeri 1 Lembang Kabupaten Bandung Barat. (2) Perilaku sosial siswa yang mengikuti ekstrakurikuler bola tangan termasuk dalam kategori baik, yaitu sebesar 79,65%. (3) Hasil observasi juga menunjukkan bahwa perilaku sosial siswa yang mengikuti ekstrakurikuler bola tangan termasuk dalam kategori baik, yaitu sebesar 72,91%. Kesimpulan, pembelajaran bola tangan memberikan pengaruh yang positif dan signifikan terhadap perilaku sosial siswa yang mengikuti ekstrakurikuler bola tangan di SMA Negeri 1 Lembang Kabupaten Bandung Barat. 
Anthropometric Factors and Physical Condition Dominant Determinants Batting Skills in Softball Saraya, Arif Eka
JURNAL PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA Vol 3, No 1 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1140.946 KB) | DOI: 10.17509/jpjo.v3i1.10331

Abstract

Batting skills in softball requires several anthropometric factors and physical condition to play to improve skills. Anthropometric factors and physical condition, among others, height, arm length, arm muscle strength, hand-eye coordination, balance, and reaction time. This study aims to determine the anthropometric factors and the physical condition of the dominant determinant of batting skills in softball. This research approach uses a quantitative to design of confirmatory factor analysis. This study population is training student achievement softball in sports education university of riau. A sample of 100 people was obtained through a simple random sampling technique. The data used are taken through a series of tests of the independent and dependent variables. This research method through testing confirmatory factor KMO and Bartlett’s Test analysis using SPSS. Results from this research is: factor of anthropometri dominant physical condition and determinants batting skill in game of softball is arm length with value 0,788, arm muscle power with value 0,851 and time reaction of with value 0,737. The conclusion of this research is: factor of anthropometri dominant physical condition and determinants batting skill in game of softball is arm length, arm muscle power and time reaction ABSTRAKKeterampilan memukul dalam softball memerlukan beberapa faktor antropometrik dan kondisi fisik untuk bermain untuk meningkatkan keterampilan. Faktor antropometri dan kondisi fisik antara lain tinggi badan, panjang lengan, kekuatan otot lengan, koordinasi tangan-mata, keseimbangan, dan waktu reaksi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor antropometri dan kondisi fisik  yang dominan pada keterampilan memukul dalam softball. Pendekatan penelitian ini menggunakan kuantitatif dengan rancangan analisis faktor konfirmatori. Populasi penelitian ini adalah  mahasiswa yang mengikuti pelatihan softbal di pendidikan olahraga Universitas Riau. Sampel teriri dari 100 orang diperoleh melalui teknik simple random sampling. Data yang digunakan diambil melalui serangkaian tes variabel independen dan dependen. Metode penelitian ini melalui pengujian confirmatory factor KMO dan analisis Uji Bartlett menggunakan SPSS. Hasil dari penelitian ini adalah: faktor anthropometri dominan kondisi fisik dan determinan keterampilan memukul dalam permainan softball adalah panjang lengan dengan nilai 0,788, kekuatan otot lengan dengan nilai 0,851 dan waktu reaksi dengan nilai 0,737. Kesimpulan dari penelitian ini adalah faktor kondisi fisik dominan anthropometri dan determinan batting skill dalam permainan softball adalah panjang lengan, kekuatan otot lengan dan waktu reaksi. 
The Influence of Outdoor Education and Gender on the Development of Social Values Ma'mun, Amung; Nugraha, Eka; Hakama, Adli; J, Jahidin
JURNAL PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA Vol 3, No 1 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (729.088 KB) | DOI: 10.17509/jpjo.v3i1.10461

Abstract

This article reveals the differences in the development of social values through outdoor educational activities (OE) equipped with structured and unstructured games by looking at gender factors. OE activities were conducted in Parongpong and Gunung Artapela, West Bandung West Java Indonesia, followed by 32 students divided into two groups. With a simple 2 x 2 factorial design, the first group was given an OE activity equipped with a structured game and a second group of unstructured games, amounting to 16 people per group. Before and after following OE each sample filled out a questionnaire about the development of social values (environmental care, self-control, communication, and cohesiveness). Gain scores are used to test the hypotheses of the questionnaire after and before following the OE through ANOVA and Tukey. The results are: firstly, there is no overall difference in the effect of OE equipped with structured games with unstructured development of social values; Secondly, there is an interplay between the game model in OE with gender so as to give different effects on the development of social values; Thirdly, there is a difference of influence between OE and structured game with unstructured development of social values in the male gender group, OE equipped with better structured game than unstructured game; Fourth, there is a difference in the effect of OE with unstructured game structured to the development of social values in women's gender groups, OE activities with unstructured games better than structured. OE activities require the right type of game according to their gender. Equips OE with structured games suitable for men and unstructured for women.ABSTRAKArtikel ini mengungkapkan perbedaan perkembangan nilai-nilai sosial melalui kegiatan outdoor education (OE) yang dilengkapi dengan permainan yang terstruktur dan tidak terstruktur dengan melihat faktor jenis kelamin. Aktivitas OE dilakukan di Parongpong dan Gunung Artapela, Bandung Barat, Jawa Barat Indonesia, diikuti oleh 32 siswa dibagi menjadi dua kelompok. Dengan desain faktorial 2 x 2, kelompok pertama diberi kegiatan OE yang dilengkapi dengan permainan terstruktur dan kelompok kedua dari permainan yang tidak terstruktur, yang berjumlah 16 orang per kelompok. Sebelum dan sesudah mengikuti OE setiap sampel mengisi kuesioner tentang pengembangan nilai sosial (perawatan lingkungan, pengendalian diri, komunikasi, dan integitas). Skor gain digunakan untuk menguji hipotesis kuesioner setelah dan sebelum mengikuti OE menggunakan ANOVA dan Tukey. Hasilnya adalah: pertama, tidak ada perbedaan menyeluruh  pengaruh OE yang dilengkapi dengan permainan terstruktur dengan pengembangan nilai-nilai sosial yang tidak terstruktur; Kedua, ada interaksi antara model permainan di OE dengan gender sehingga memberikan efek yang berbeda pada pengembangan nilai-nilai sosial; Ketiga, ada perbedaan pengaruh antara OE dan permainan terstruktur dengan pengembangan nilai-nilai sosial yang tidak terstruktur dalam kelompok gender laki-laki, OE dengan permainan terstruktur  lebih baik daripada permainan yang tidak terstruktur; Keempat, ada perbedaan dalam efek OE dengan permainan terstruktur tidak terstruktur untuk pengembangan nilai-nilai sosial dalam kelompok-kelompok gender perempuan, kegiatan OE dengan permainan yang tidak terstruktur lebih baik daripada yang terstruktur. Kegiatan OE membutuhkan jenis permainan yang tepat sesuai dengan gender mereka. OE dengan permainan terstruktur lebih cocok untuk pria dan tidak terstruktur untuk wanita.
Hubungan Explosive Power Otot Tungkai terhadap Akurasi Smash Jump Bulutangkis Tim Putra Pembinaan Prestasi Mahasiswa Pendidikan Olahraga Universitas Riau Cendra, Romi
JURNAL PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA Vol 3, No 1 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (796.58 KB) | DOI: 10.17509/jpjo.v3i1.10462

Abstract

This study aims to see the explosive power of leg muscles against accuracy smash jump in badminton games. The type of research used is the correlation with the sample of 15 people. The result of data analysis is there is correlation of limb muscle explosive power to accuracy smash jump in badminton game, obtained r = 0.60 then the relation between variable X to Y is categorized rather low. Based on lilifors normality test showed normal distribution because L0max Ltabel or L0maks = 0,022 Ltabel = 0,220. Where significance in the test with t test and obtained t count = 2.7. Means thitung ttable (2.7 1.771). ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk melihat explosive power otot tungkai terhadap akurasi smash jump dalam permainan bulutangkis. Jenis penelitian yang digunakan yaitu korelasi dengan sampel sebanyak 15 orang. Hasil analisis data yaitu terdapat hubungan explosive power otot tungkai terhadap akurasi smash jump dalam permainan bulutangkis, diperoleh r = 0,60 maka hubungan antara variable X terhadap Y dikategorikan agak rendah. Berdasarkan uji normalitas lilifors menunjukkan berdistribusi normal sebab L0maks Ltabel atau L0maks = 0,022 Ltabel = 0,220. Dimana keberartian di uji dengan uji t dan didapat thitung = 2,7. Berarti thitung ttabel (2,7 1,771).
Pengaruh Pengaturan Block and Random Practice terhadap Hasil Belajar Forehand dan Backhand Groundstroke dalam Permainan Tenis Ratnasari, Desy; Suntoda, Andi
JURNAL PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA Vol 3, No 1 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (666.698 KB) | DOI: 10.17509/jpjo.v3i1.10549

Abstract

The purpose of this study was to find out whether the practice of block and random practice on forehand and backhand groundstrokes results in tennis games. The method used is experimental method with Pretest-Posttest Group Design. Sample that used for this research is purposive sampling that chossed with some criteria, 30 people with classification (age ± 19), (height ± 155), (weight ± 45), (22 boys, 8 girls) then divided by block practice group and random practice group . The result of forehand study improvement, average score of block practice increase to 8.60 (Sig. 0.05) and average score of random practice increase to 5.80 (Sig. 0.05). Mean while the result of backhand study improvement, both of method are not giving significant improvement, that average score block practice is 2.53 (Sig. 0.05) and average score random practice method did not increase significantly (Sig. 0.05). In this case, it can be concluded that the block and random practice method significantly improves learning outcomes on the forehand but not the backhand blows. On the other hand, the comparison of the increasing in learning outcomes between the two methods did not show significant results either on forehand or backhand in the tennis game. ABSTRAKTujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaturan block dan random practice terhadap hasil belajar forehand dan backhand groundstroke dalam permainan tenis. Metode yang digunakan adalah metode eksperimen dengan desain Pretest-Posttest Group Design. Sampel yang digunakan adalah sampel purposive yang dipilih melalui kriteria sebanyak 30 orang dengan klasifikasi (age ± 19), (tb ± 155), (bb ± 45), (22 laki-laki, 8 perempuan) kemudian dibagi kelompok block practice dan kelompok random practice. Hasil peningkatan terhadap belajar forehand, rata-rata skor block practice meningkat sebesar 8.60 (Sig. 0.05) dan rata-rata skor random practice meningkat sebesar 5.80 (Sig. 0.05). Sedangkan pada hasil belajar backhand, kedua metode tersebut tidak memberikan peningkatan yang signifikan yaitu rata-rata skor block practice adalah 2.53 (Sig. 0.05) dan rata-rata skor random practice -1.46 (Sig. 0.05). Perbandingan peningkatan hasil belajar forehand dan backhand antara metode block practice dan random practice tidak mengalami peningkatan yang signifikan (Sig. 0.05). Sehingga dapat disimpulkan bahwa metode block dan random practice meningkatkan secara signifikan hasil belajar pada pukulan forehand namun tidak pada pukulan backhand. Di sisi lain perbandingan peningkatan hasil belajar antara kedua metode tersebut tidak menunjukan hasil yang signifikan baik itu pada pukulan forehand maupun backhand dalam permainan tenis. 
Perbedaan Model Teaching Personal Social Responsibility (TPSR) dan Cooperative Learning Untuk Mengembangkan Toleransi dan Tanggun Jawab Siswa Dupri, Dupri; Candra, Alfi; Nazirun, Novia
JURNAL PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA Vol 4, No 1 (2019): Promote a More Active and Healthier lifestyle Through Physical Education
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (73.379 KB) | DOI: 10.17509/jpjo.v4i1.10576

Abstract

This research was motivated by the decline of the students’ responsibility and tolerance at school. This condition is characterized by the high rate of juvenile delinquency, brawls among students, and the influence of technology that decreases the students’ interaction with their surroundings, community, and other students at school. This study revealed the differences between TPSR model and cooperative learning models in increasing students' responsibility and tolerance in physical education learning. The difference was found on students in the urban and rural area. The method used in this study was Quasi Experimental study with the pretest post-test two treatment design. The population of this study were 192 students. The sampling technique used Cluster Random Sampling technique so that the sample of this study were 128 students. The two different treatment models namely the TPSR models and cooperative learning models were conducted. The instrument used was a responsibility and tolerance questionnaire analyzed by multivariate analysis (Manova). The results of this study found that cooperative learning model is better in developing responsibilities, while the Teaching Personal Social Responsibility (TPSR) model is better for developing students' tolerance in physical education learning. Both of these models can be used in physical education learning to build character and active learning process.   AbstrakPenelitian ini dilatar belakangi atas dasar sudah menurunnya sikap tanggung jawab dan toleransi siswa disekolah, kondisi ini ditandai oleh tingginya angka kenakalan remaja, tawuran antar siswa dan lebih lagi pengaruh teknologi yang begitu kuat membuat siswa jarang bersosialisasi dengan masyarakat sekitar dan sesama siswa disekolah. Penelitian ini mengungkapkan perbedaan Model TPSR dengan model kooperatif dalam meningkatkan sikap tanggung jawab dan toleransi siswa dalam pembelajaran penjas serta juga dibedakan antara siswa di daerah dengan siswa  yang  sekolah  dikota.  Metode  yang  digunakan  dalam  penelitian  ini  adalah  quasi eksperimen dengan desain the pretest post-test two treatment design. Populasi penelitian ini berjumlah 192, untuk memperoleh sampel pada penelitian ini teknik pengambilan sampel mengunakan teknik Cluster Random Sampling sehingga diperolah sampel penelitian ini berjumlah 128. Perlakuannya pada dua model yang berbeda yaitu model TPSR dan model kooperatif. Instrument yang digunakan adalah angket tanggung jawab dan toleransi, analisis dengan multivarian (MANOVA). Hasil penlitian ini menemukan bahwa Model kooperatif lebih mampu mengembangkan tanggung jawab sedangkan model TPSR dalam sikap toleransi siswa pada pembelajaran pendidikan jasmani. Kedua model ini bisa dijadikan sebagai model pembelajaran pendidikan jasmani yang menanamkan karakter dan keaktifan dalam menjalankan proses belajar.  
Pengembangan Permainan Tradisional untuk Melestarikan Budaya Bangsa melalui Pembelajaran Pendidikan Jasmani Sekolah Dasar Asriansyah, Asriansyah
JURNAL PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA Vol 3, No 1 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (460.445 KB) | DOI: 10.17509/jpjo.v3i1.10597

Abstract

This study aims to develop traditional games, preserve the culture of the nation, and as a material in the learning of Physical Education. This research is research and development with steps:1) the potential and problems, (2) data collection, (3) the design of the product, (4), design validation, (5) design revisions, (6) the trial product, (7) product revisions, (8) product trials, (9) product revisions, (10) mass production. Small-scale trials conducted at State Elementary School 222 Palembang totaling 30 students, large-scale trials in Muhammadiyah Elementary School 17 Palembang with the number of 30 students, and Islamic Primary School Mus'hab Bin Umair Palembang the number of 20 students,the total of of students are 80. Research this development produces five kinds of traditional games that are: (1) the Panting game, (2) the Lempar Kaleng  game, (3) the Pikak game, (4) The Cas-casan game and, (5) the yeye game. From assessment by questionnaire by experts, practitioners, students on small-scale trials and large-scale trials, then analyzed. Based on the results of research and data analysis that the traditional games developed show significant progress and declared very good and feasible, so it is advisable to physical education teachers to apply this traditional game to elementary school students. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengembangkan permainan tradisional, melestarikan budaya bangsa, dan sebagai materi dalam pembelajaran Pendidikan Jasmani. Penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan dengan langkah-langkah: (1) potensi dan masalah, (2) pengumpulan data, (3) desain produk, (4), validasi desain, (5) revisi desain, (6) uji coba produk, (7) revisi produk, (8) uji coba produk, (9) revisi produk, (10) produksi masal. Uji coba skala kecil dilakukan di Sekolah Dasar Negeri 222 Palembang berjumlah 30 siswa, uji coba skala besar di Sekolah Dasar Muhammadiyah 17 Palembang dengan jumlah 30 siswa, dan Sekolah Dasar Islam Terpadu Mus’hab Bin Umair Palembang  jumlah 20 siswa, jumlah siswa 80. Penelitian pengembangan ini menghasilkan lima macam permainan tradisional yakni (1) permainan Panting, (2) permainan Lempar Kaleng, (3) permainan Pikak, (4) permianan Cas-casan dan, (5) permainan Yeye. Dari penilaian  melalui angket oleh para ahli, praktisi, dan siswa pada uji coba skala kecil dan uji coba skala besar, kemudian dianalisa. Berdasarkan hasil penelitian dan analisa data bahwa  permainan tradisional yang dikembangkan menunjukkan kemajuan yang signifikan dan dinyatakan sangat baik dan layak, dengan demikian sangat disarankan kepada guru pendidikan jasmani untuk  menerapkan permainan tradisional ini pada siswa Sekolah Dasar. 
Revitalisasi Pendidikan Jasmani untuk Anak Usia Dini melalui Penerapan Model Bermain Edukatif Berbasis Alam Paramitha, Sandey Tantra; Anggara, Lestari Ema
JURNAL PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA Vol 3, No 1 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (704.646 KB) | DOI: 10.17509/jpjo.v3i1.10612

Abstract

 Physical education, early childhood is a very important aspect for the development of cognitive abilities, affective and psychomotor children in preparing towards the level of elementary school. In the practice of physical education early childhood face various problems of learning activities, amenities, social circumstances and the Government's policy that gives less attention to physical education early childhood. This study used a qualitative approach with case study method that aims to find in depth and in-depth research information, this research took place in Amarilis Early Childhood Education, Lembang Subdistrict, West Bandung Regency involving 3 teachers and 35 children at an early age, data collection technique using interviews, and analysis and perform data analysis using data reduction, data presentation and conclusions deduction. Results of the study indicate that there is a marked change in cognitive ability with problem solving through group activities, affective abilities change with a marked sense of caring between the fellow and the change of psikomotor with marked the dexterity of the child early in the game through educational activities-based nature, as well as an increase in interest in early childhood learning, physical education.  ABSTRAKPendidikan jasmani anak usia dini merupakan aspek yang sangat penting bagi perkembangan kemampuan kognitif, afektif dan psikomotor anak dalam mempersiapkan menuju jenjang sekolah dasar. Dalam praktik pendidikan jasmani anak usia dini menghadapi berbagai masalah dari kegiatan pembelajaran, fasilitas, keadaan sosial dan kebijakan pemerintah yang kurang memberikan perhatian terhadap pendidikan jasmani anak usia dini. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus yang bertujuan untuk mengetahui permasalahan penelitian secara rinci dan mendalam, penelitian ini bertempat di Pendidikan Anak Usia Dini Amarilis, Kecamatan Lembang, Kabupaten Bandung Barat dengan melibatkan 3 Guru dan 35 anak usia dini, teknik pengambilan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi serta melakukan analisis data menggunakan reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat perubahan kemampuan kognitif dengan ditandai pemecahan masalah melalui kegiatan kelompok, perubahan kemampuan afektif dengan ditandai rasa peduli antar sesama dan perubahan psikomotor dengan ditandai kecekatan anak usia dini dalam melakukan aktivitas melalui permainan edukatif berbasis alam, serta adanya peningkatan minat anak usia dini terhadap pembelajaran pendidikan jasmani. 
Peningkatan Hasil Belajar Dribbling Sepakbola melalui Small Side Games Kusuma, Sagita; Ridwan, Mochamad
JURNAL PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA Vol 3, No 1 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (636.371 KB) | DOI: 10.17509/jpjo.v3i1.10618

Abstract

The purpose of this study was to determine the increase learning outcames dribbling football through small side games. This research used quasi experiment with a quantitative approach. The research design used in this study is one group pretest-posttest design. The samples are class XI-3 totaling 33 students. Results of the analysis using SPSS version 20 can be seen of the calculated value (t-count) is greater than (t-table) with significance level of 5% or 0,05 the Ha accepted and Ho rejected. Whereas the significance of (t-count) is smaller (t-table) with a significance level of 5% or 0,05 the Ho is accepted and Ha rejected. From the results obtained by value (t-count) (t-table) (7.184 2,036) with a significance level of 5% or 0,05, then the appropriate basis for a decision in paired samples test, it can be cocluded Ha accepted and Ho rejected, which means there is the increase of test result after treatment with a percentage of 31.56% in students of class XI-3 senior high school 1 Bojonegoro. ABSTRAKTujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah ada peningkatan hasil belajar dribbling sepakbola melalui small side games. Jenis penelitian ini menggunakan eksperimen semu dengan pendekatan kuantitatif. Desain penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah one group pretest-posttest design. Sampel penelitian adalah kelas XI-3 yang berjumlah 33 siswa. Berdasarkan perhitungan SPSS Statistic 20 diperoleh nilai thitung t tabel (7.184 2,036) dengan taraf signifikansi 5% atau 0,05, maka sesuai dasar pengambilan keputusan dalam uji paired samples test, maka dapat disimpulkan Ha diterima dan Ho ditolak, yang artinya ada peningkatan dari hasil tes setelah pemberian treatment dengan nilai persentase sebesar 31.56% pada siswa kelas XI-3 SMA Negeri 1 Bojonegoro. 
Kontribusi Senam Lansia dan IMT terhadap Kebugaran di RPSLU Pucang Gading Semarang Tahun 2017 Dasmiyanti, Ratna Wiwi
JURNAL PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA Vol 3, No 1 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (68.267 KB) | DOI: 10.17509/jpjo.v3i1.10619

Abstract

 The purpose of this study is to describe the relationship of the dance for elderly to fitness elderly,  as well as towards BMI gymnastics elderly and dance for elderly against BMI RPSLU Pucang Gading Semarang In 2017. The population in this research is elderly RPSLU Pucang Gading Semarang In 2017. The sample in this research is elderly get fit RPSLU Pucang Gading Semarang In 2017 as much as 26 elderly. The sampling technique used was Purposive Sampling. Data retrieval method using the method of survey measurement test method correlation with DN, IMT, Test Rockport. Data from the results of the test instrument is treated with the method of correlation analysis product moment regression analysis doubles with two Predictor. From the results of the analysis show that there is a positive relationship of the dance for elderly fitness  with a large contribution 21.1%. A positive and significant relationship between BMI against big contributions with 19.8%. Together possess a positive and significant relationship between elderly exercisers and fitness against elderly BMI with the great contribution of 36.5%. Conclusions that can be drawn is of three variables in this study had a positive and significant relationship. Together gave donations of 36.5%, the rest is influenced by other factors such as age, diet, etc. ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan hubungan senam lansia terhadap kebugaran lansia, Indeks Massa Tubuh (IMT) terhadap kebugaran, serta senam lansia dan IMT terhadap kebugaran lansia di RPSLU Pucang Gading Semarang Tahun 2017. Populasi dalam penelitian ini adalah lansia  RPSLU Pucang Gading Semarang Tahun 2017. Sampel dalam penelitian ini adalah lansia bugar RPSLU Pucang Gading Semarang Tahun 2017 sebanyak 26 lansia. Teknik sampling yang digunakan adalah Purposive Sampling. Metode pengambilan data  menggunakan metode survei korelasi dengan metode tes pengukuran DN, IMT, Test Rockport. Data dari hasil instrumen tes diolah dengan metode analisis korelasi product moment analisis regresi ganda dengan dua prediktor. Dari hasil analisis menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang positif dari senam lansia terhadap kebugaran lansia dengan besar kontribusi 21,1%. Hubungan yang positif dan signifikan antara IMT terhadap kebugaran dengan besar kontribusi 19,8%. Secara bersama-sama memiliki hubungan yang positif dan signifikan antara senam lansia dan IMT terhadap kebugaran lansia dengan besar kontribusi 36,5%. Simpulan yang dapat diambil adalah dari tiga variabel yang diangkat dalam penelitian ini memiliki hubungan yang positif dan signifikan. Secara bersama-sama memberikan sumbangan sebesar 36,5%, sisanya dipengaruhi oleh faktor lain seperti usia, pola makan dan lain-lain.   

Page 1 of 24 | Total Record : 238


Filter by Year

2016 2023


Filter By Issues
All Issue Vol 8, No 1 (2023): Health Benefits of Exercise and Physical Activity Vol 7, No 2 (2022): Physical Activity and Exercise for Health and Well-being Vol 7, No 1 (2022): Physical Activity and Exercise for Health and Well-being Vol 6, No 2 (2021): Opportunities from The Sport and Health Education to Improve Quality of Life Vol 6, No 1 (2021): Opportunities from The Sport and Health Education to Improve Quality of Life Vol 5, No 2 (2020): Improving Physical Education to Promote Healthy Growth Vol 5, No 1 (2020): Improving Physical Education to Promote Healthy Growth Vol 4, No 2 (2019): Promote a More Active and Healthier lifestyle Through Physical Education Vol 4, No 1 (2019): Promote a More Active and Healthier lifestyle Through Physical Education Vol 3, No 2 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education Vol 3, No 2 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education Vol 3, No 1 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education Vol 3, No 1 (2018): Empowering all student to active live and healthy through physical education Vol 2, No 2 (2017): Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga Vol 2 No 2 2017 Vol 2, No 2 (2017): Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga Vol 2 No 2 2017 Vol 2, No 1 (2017): Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga Vol 2 No 1 2017 Vol 2, No 1 (2017): Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga Vol 2 No 1 2017 Vol 1, No 2 (2016): Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga Vol 1 No 2 2016 Vol 1, No 1 (2016): Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga Vol 1 No 1 2016 More Issue